Saturday, 19 May 2018

Tanpa Kain Gujerat ataupun rempah, Melaka akan hanya menjadi salah satu pelabuhan antara yang begitu banyak yang terdapat di rantau ini” (Andaya,1983).


1.0  PENDAHULUAN
Melaka merupakan titik pertemuan antara laluan perdagangan Barat dan Asia Timur. Kesultanan Melayu Melaka diasaskan oleh Parameswara pada abad ke-15. Sebelum pengasasan itu berlaku, empayar Srivijaya pada tahun 1025 mengalami kemerosotan akibat serangan Wangsa Chola yang berasal daripada selatan India. Akibat daripada serangan itu, Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Buana atau Sang Nila Utama melarikan diri ke Temasik atau kita kenali sebagai Singapura pada tahun 1324. Apabila sampai di Temasik, beliau menubuhkan kerajaan Singapura sekali gus menjadi raja Singapura terakhir menurut Sejarah Melayu. [1]Beliau mendapat gelaran Sri Maharaja Sang Utama Parameswara Batara Sri Tri Buana yang membawa maksud “Yang Dipertuan tiga dunia”. Hal ini membawa maksud Parameswara mempunyai kuasa ke atas Palembang, Bintan dan Temasik.[2]
Pemerintahan Parameswara tidak lama apabila kerajaan Majapahit menyerang Singapura. Hal ini demikian kerana seorang bendahara yang bernama Sang Rajuna Tapa membelot dan bekerjasama dengan kerajaan Majapahit.[3] Pada masa yang sama, Parameswara telah membunuh Temagi, wakil Siam di Singapura.  Apabila Siam mendapat tahu berita pembunuhan wakil mereka, Siam menyerang Parameswara. Pada masa yang sama Parameswara mendapat tahu kerajaan Majapahit juga hendak menyerang Singapura, Parameswara bersama-sama pembantunya melarikan diri ke utara. Menurut buku Sulalatus Salatin yang dikarang oleh Tun Sri Lanang pada tahun 1614 mengatakan bahawa Parameswara berundur ke Muar, namun diganggu oleh sejumlah biawak yang begitu banyak. Hal ini merujuk satu kawasan di Muar iaitu Kota Biawak Busuk atau dikenali juga sebagai Kota Buruk. Parameswara pernah mendirikan sebuah kerajaan di situ tetapi gagal kerana kawasannya yang tidak strategik. Pembinaan kubu pertahanan menemui kegagalan ekoran struktur binaan runtuh dengan serta-merta.[4]
Parameswara berpindah lagi ke Sening Ujong atau dikenali sebagai Sungai Ujong. Apabila Parameswara berada di Sening Ujong, beliau melantik seorang menteri untuk mewakili dirinya. Parameswara berpindah lagi sehingga setibanya di Sungai Bertam atau dikenali sebagai Sungai Melaka iaitu terletak di kawasan pesisiran pantai. Setiba di situ, masyarakat Seletar atau dikenali sebagai Orang Laut yang mendiami kawasan pesisir pantai meminta Parameswara menjadi raja di kawasan tersebut. Pada ketika itu Parameswara berfikir bahawa kawasan itu sesuai dijadikan sebuah kerajaan baharu kerana kedudukannya yang strategik yang terlindung daripada angin monsun dan memperoleh kemudahan bekalan air yang bersih.[5]
Semasa Parameswara berburu di muara Sungai Bertam, beliau sedang berehat di sebatang pokok. Parameswara melihat anjing pemburuannya ditendang oleh seekor pelanduk kecil. Beliau merasakan peristiwa itu sungguh luar biasa lalu mendirikan sebuah kerajaan yang dinamakan Melaka.[6]
Berdasarkan soalan diberi iaitu “Tanpa Kain Gujerat ataupun rempah, Melaka akan hanya menjadi salah satu pelabuhan antara yang begitu banyak yang terdapat di rantau ini” (Andaya,1983). Sebenarnya saya tidak bersetuju dengan pernyataan ini. Hal ini demikian kerana terdapat faktor-faktor lain yang telah menyebabkan pelabuhan Melaka menjadi begitu terkenal pada abad ke 15.

2.O FAKTOR-FAKTOR LAIN MENJADIKAN MELAKA SEBAGAI PELABUHAN TERKENAL
2.1 FAKTOR GEOGRAFI YANG STRATEGIK DI PERAIRAN SELAT MELAKA
Gambar 1: Peta yang menunjukkan jalan perdagangan di Asia Tenggara pada abad ke 12 hingga abad ke 13.
Melaka menjadi salah satu pelabuhan terkenal di rantau Kepulauan Melayu. Hal ini demikian kerana Melaka terletak di tengah perjalanan perdagangan Timur dan Barat yang menjadi tumpuan pedagang-pedagang asing seperti China, India, Arab dan Kepulauan Melayu sendiri. [7] Kedudukan Melaka yang strategik membolehkannya menerima tiupan dua jenis angin iaitu  angin Monsun Timur Laut dan angin Monsun Barat Daya. Kedua-dua angin bertiup selama enam bulan mengikut giliran tahunan. [8] Angin monsun yang pertama bermula pada bulan April sementara yang kedua bermula pada bulan September. Buktinya, pada awal bulan Mei, para pedagang dari India memulakan pelayaran mereka ke Selat Melaka menju ke arah Timur seterusnya menetap di Melaka atau mana-mana pelabuhan yang terdapat di Selat Melaka sehingga bulan Januari sebeulum pulang ke India. Begitu juga dengan pedagang China yang tiba di Melaka pada bulan Desember dan tinggal sementara waktu sehingga hujung bulan Jun untuk perjalanan semula. [9] Keadaan inilah dapat mengelakkan masalah lalu lintas di antara kapal perdagangan dari Timur dan Barat. Ini disebabkan perjalanan sesebuah kapal perdagangan sudah ditentukan berdasarkan kedua-dua angin tersebut. Disebabkan tiupan angin itu telah menyebabkan para pedagang sama ada dari Timur mahupun Barat menjadikan Melaka sebagai tempat persinggahan dan menyimpan barang dagangan mereka di gudang untuk diperdagangkan apabila pedagang lain tiba di Melaka pada musim monsun yang satu lagi. Ini dapat dibuktikan apabila Sultan Iskandar Shah telah menyediakan segala kemudahan dalam bentuk fizikal atau material di pelabuhan Melaka. [10]
Selain itu, pelabuhan Melaka terlindung dari tiupan angin dan jauh dari hutan paya bakau. Hutan paya bakau berfungsi sebagai mempengaruhi pergerakan udara atau rebut yang bertiup kancang daripada arah laut yang mampu merosakkan harta benda dan meragut nyawa manusia. Pintu pelabuhannya sangat dalam dan luas untuk membolehkan kapal-kapal besar masuk berlabuh di Melaka. [11]
Di samping itu juga, Melaka juga kaya dengan hasil perlombongan seperti emas, bijih timah, bijih besi dan antinomi. Pedagang-pedagang asing dari negeri lain menjadikan Melaka sebagai pusat pedagangan kerana kedudukannya yang strategik. Kelangsungan kepesatan sesuatu perdagangan amat memerlukan sistem pemerintahan dan pentadbiran yang cekap, teratur dan stabil[12]. Oleh itu, kebanyakan kerajaan di Kepulauan Melayu mempunyai system pentadbiran dan pemerintahan yang tersusun. Contohnya, Melaka mempunyai system pentadbiran dan pemerintahan yang cekap. Ini dapat dibuktikan bahawa sultan Melaka mewujudkan Sistem Pembesar Empat Lipatan dan sistem perundangan seperti Undang-Undang Laut Melaka. Dengan adanya ianya dapat melicinkan serta mengekalkan keamanan dan memajukan perdagangan di pelabuhan Melaka.

2.2 FAKTOR HUBUNGAN LUAR YANG MENJAMIN KESELAMATAN MELAKA
Gambar 2 : Bukti kedudukan strategik Melaka yang merupakan faktor terkenalnya pelabuhan Melaka sebagai pelabuhan yang terkemuka di rantau Asia Tenggara.
Berdasarkan gambar diatas, jelaslah menunjukkan bahawa kedudukan Melaka yang strategik telah membuka peluang kepada negara-negara luar seperti China, Jepun, India dan Jawa untuk menjalinkan hubungan diplomatik. Buktinya, pada tahun 1403 hingga 1433, Melaka menjalinkan hubungan diplomatik dengan China. Pada ketika itu, China merupakan kuasa besar. [13]
Hubungan diplomatik ini telah menyebabkan Melaka mendapat perlindungan terutamanya dari segi keselamatan daripada negeri China. Buktinya, kerajaan Melaka terpaksa mempersembahkan 40 tahil emas kepada Siam. Jika Melaka tidak berbuat demikian, Siam akan menyerang Melaka. Hal ini demikian kerana kekuatan Melaka belum setanding dengan negeri Siam. Siam masih membalas dendam terhadap Melaka di atas pembunuhan Temagi yang dibunuh oleh Parameswara. Apabila perkara ini diketahui oleh Maharaja China iaitu Maharaja Yung-Lo lalu baginda menitahkan Laksamana Yin Ching pergi ke Melaka. [14] Pada tahun 1405, Laksamana Yin Cheng sebagai utusan Maharaja Yung-Lo telah datang ke Melaka. Dalam situasi itu, Parameswara diberi peluang untuk menangani masalah dengan Siam. Sekali gus, hubungan ini dapat dimanfaatkan kerana pengaruh China yang merupakan negara terkuat di Asia pada masa itu dalam membela kedaulatannya. [15]
            Perhubungan ini semakin utuh pada tahun 1405 apabila Maharaja Ming telah memberi pengiktirafan kepada Parameswara sebagai raja Melaka dan dianugerahi Cap Kempal, sepasang kain sutera berkerajaan dan payung berkerajaan. Pada tahun itu jugalah, Siam telah bertindak menyerang Melaka dan cubaan merebut Cap Kempanya. Apabila berita itu diketahui, Maharaja Ming telah menghantar Zheng He Ke ke Siam untuk menghalang persengketaan diantara Siam dan Melaka. Pada tahun 1407, kerajaan Melaka sekali lagi menghantar utusan dari Melaka pergi ke negeri China dengan mengikut kapal Laksamana Cheng Ho yang datang singgah ke Melaka dalam perjalanan balik ke negara China. Dalam utusan tersebut, Parameswara memberitahu bahawa Siam melakukan pencerobohan terhadap Melaka. Disebabkan hal itu, Maharaja China telah memberi amaran kepada kerajaan Siam supaya tidak mengganggu dan menceroboh Melaka lagi. Pada tahun 1409, Laksamana Cheng Ho tiba di Melaka dengan membawa dikri Maharaja China yang menjadi simbolik kepada menaiktarafkan Melaka sebagai sebuah kerajaan yang diiktiraf.
            Selain itu, Melaka juga menjalinkan hubungan diplomatik dengan pihak kerajaan Jawa bagi mengatasi masalah kekurangan bahan makanan. Hal ini demikian kerana pertambahan penduduk di Melaka telah mendorong kepada pemerintah Melaka pada ketika itu, Sultan Mahkota Iskandar Syah untuk menghantar duta ke Jawa untuk mengadakan hubungan diplomatik dengan pemerintah Jawa yang baru iaitu Vikramarvaddhana yang memerintah dari tahun 1389 hingga 1429. Di samping itu juga, Melaka juga mengadakan hubungan diplomatik dengan kerajaan Pasai melalui kegiatan perdagangan. [16]  Oleh sebab itu, Melaka menjadi terkenal kepada dunia luar sekaligus Melaka dapat diperkukuhkan kedudukan mereka serta mendapat barangan dagangan.

2.3 FAKTOR MELAKA SEBAGAI PUSAT PENYEBARAN ISLAM
Sebelum kedatangan Islam di Melaka, masyarakat Melaka menganut fahaman animisme dan agama Hindu-Buddha. Animisme merujuk kepada kepercayaan terhadap sesuatu benda yang mempunyai roh atau semangat tertentu. Pada tahun 1414, Islam mula berkembang di Melaka apabila Parameswara telah memeluk agama Islam setelah berkahwin dengan puteri dari kerajaan Pasai. Disebabkan hal itu, masyarakat Melaka pada ketika itu memeluk agama Islam secara beramai-ramai. Proses pengislaman ini telah mencapai ke puncaknya pada zaman Kesultanan Melayu Melaka sekitar pertengahan abad ke-15. [17] Perkembangan Islam telah meletakkan kerajaan Kesultanan Melayu Melaka sebagai peneraju sebuah empayar Melayu Islam yang telah Berjaya membina sebuah tamadun Islam yang berjaya di Nusantara. Kesan daripada itu, Melaka muncul sebagai sebuah pusat penyebaran Islam yang terpenting di Kepulauan Melayu pada abad ke-15. Kedatangan Islam ke Melaka telah membawa pengaruh dan sumbangan yang meluas dalam perkembangan Kesultanan Melayu Melaka, meliputi setiap aspek budaya masyarakatnya.  Perkembangan agama Islam di Melaka telah mempengaruhi sistem pentadbiran, perundangan, ekonomi, bahasa dan kesusasteraan, dan pendidikan.  
Kesultanan Melayu Melaka mengamalkan sistem pentadbiran berasaskan Islam. Buktinya, Sultan Muzaffar Shah menjadikan agama Islam sebagai agama rasmi di Melaka pada tahun 1446. [18] Melaka sebagai sebuah kerajaan Melayu-Islam telah menekankan konsep pentadbiran yang mempunyai unsur kemelayuan, keislaman dan kesultanan. Dalam konteks ini, sultan selaku pemimpin dan penaung kepada rakyat yang membawa maksud sultan memegang amanah Allah SWT dalam mentadbir negeri secara adil dan saksama demi kesejahteraan rakyat dan negeri di bawah naungannya. Ini dapat dibuktikan lagi dalam kitab Bustanus-Salatin yang memperlihatkan konsep pemerintahan Islam.
Tajus-Salatin ,... Hukum Kanun Melaka jelas memperkatakan bahawa pemerintahan raja-raja hendaklah berdasarkan lunas-lunas ajaran Islam,bukan sahaja syariah atau hukumnya, tetapi juga dari segi tatasusilanya.[19]
            Selain itu, Melaka menjadi tumpuan saudagar-saudagar Islam untuk berdagang. Saudagar-saudagar ini bukan sahaja berdagang tetapi mereka menyebarkan agama Islam. Kehebatan pelabuhan Melaka dapat mengatasi kerajaan di pantai timur Sumatera seperti Haru, Jambi, Pedir dan Samudera-Pasai.
            Pada abad ke 15, agama Islam mula berkembang dengan pesat. Faktor perkembangan inilah telah meletakkan Melaka sebagai empayar yang agung. Dalam melaksanakan urusan melibatkan jual beli pedagang, undang-undang Islam telah digunapakai. Misalnya, Islam melarang sama sekali amalan riba atau mengambil keuntungan berlipat kali ganda daripada harga dagangan yang sebenarnya. Islam melarang kerana membataskan sifat tamak atau kecenderungan mengambil keuntungan berlebihan dan hak pembuli dapat dilindungi dan tidak ditindas sewenang-wenangnya.
Fasal 30 Hukum Kanun Melaka menyentuh mengenai ‘Muamalat’ Islam. Hukum Islam turut mensyaratkan supaya semua maklumat atau butiran hutang mestilah dicatat dengan disaksikan oleh dua orang lelaki yang berakal dan adil. Hal ini bertujuan mengelakkan segala kesulitan dan perbalahan pada masa depan. Barang-barang yang diniagakan di Melaka mestilah barang-barang yang elok dan berguna bukannya barangan yang haram. Dalam fasal itu juga, turut menyentuh mengenai barang-barang yang boleh diperniagakan serta yang dilarang oleh Islam seperti arak, babi, anjing, bangkai, benda yang buruk dan tuak. Bukan itu sahaja, amalan membayar zakat turut diperkenalkan di Melaka. Hal ini bertujuan mewujudkan hubungan yang erat sesame umat Islam dalam kalangan rakyat. Sebenarnya semua ciri tersebut sudah termaktub dalam kitab suci Al-Quran.[20]

2.4 MELAKA SEBAGAI PUSAT ENTERPORT
Ekonomi perdagangan di Melaka terus berkembang dengan pesat. Ini telah menyebabkan Melaka menjadi pusat enterport yang terkenal. Pelabuhan Melaka berperanan sebagai sebuah pusat pengumpulan barang-barang dagangan dan menguruskan penyebaran bahan-bahan yang pelbagai ke destinasi yang dituju. Hal ini sekaligus Melaka menjadi perantaraan pedagang Timur dan Barat. Perkembangan ini jugalah telah merangsang pemerintah Melaka untuk menyediakan kemudahan-kemudahan perdagangan dan pentadbiran perniagaan.[21] Selain itu, pemerintah Melaka telah menyediakan pelbagai kemudahan di pelabuhan seperti tempat menginap, gudang, mengadakan sistem sukatan dan timbangan yang standard, dan kemudahan membaiki kapal. Kemudahan-kemudahan ini memang sangat diperlukan oleh pedagang-pedagang yang singgah di Melaka. Pemerintah Melaka juga memperkenalkan jawatan Syahbandar, Nakhoda dan Kiwi. Jawatan-jawatan ini berfungsi sebagai wakil atau saudagar yang menghantar dan menyebarkan barangan dagangan dan terlibat dalam urusan hal-hal perdagangan. Matawang logam digunakan dalam semua urusniaga.[22]

2.5 PERANAN ORANG LAUT TERHADAP PELABUHAN MELAKA
Orang Laut diistilahkan secara umum sebagai kelompok kecil yang terdiri pelbagai jenis suku yang mendiami pesisiran pantai dan pulau-pulau di selatan Semenanjung Malaysia, timur Pulau Sumatera serta pulau-pulau dan muara sungai di Kepulauan Riau-Lingga, Kepulauan Batam, Pulau Tujuh dan Pulau Singapura.[23] Disebabkan kepakaran mereka iaitu mengetahui selok belok lautan lalu mereka direkrut oleh pemerintah Melaka untuk menjaga keselamatan dan kawasan perairan untuk membanteras kegiatan perlanunan.[24]
Orang Laut sentiasa memberikan taat setia dan sokongan ketenteraan kepada pemerintahan Melaka. Hal ini demikian kerana Parameswara diakui kedaulatan oleh Orang Laut dan melindungi keselamatannya. Manakala Parameswara pula melindungi dan menjaga kebajikan mereka.  Disebabkan itu jugalah, Orang Laut dan pemerintah Melaka bekerjasama mengatasi masalah kegiatan lanun yang mengganas di sepanjang perairan Selat Melaka.[25] Apabila keselamatan Melaka terjamin, para pedagang bebas melakukan sebarang aktiviti perdagangan dengan Melaka. Di samping itu juga, Orang Laut dijadikan sebagai sebahagian besar daripada angkatan Laut Melaka. Hal ini demikian kerana Orang Laut merupakan sumber tenaga yang paling penting untuk menjaga keamanan serta menggalakkan pedagang-pedagang asing ke pelabuhan Melaka.[26]


3.0 RUMUSAN
Saya tidak bersetuju sekiranya rempah dan kain Gujerat sahaja telah menyebabkan Melaka menjadi pelabuhan terkenal. Pelabuhan Melaka terkenal disebabkan terdapat beberapa faktor yang telah dinyatakan. Hal ini demikian kerana tanpa sebuah pemerintahan yang kukuh, pelabuhan Melaka tidak mungkin menjadi pusat perdagangan antarabangsa pada masa tersebut.
Kepesatan ekonomi perdagangan Melaka telah menarik minat kuasa Barat iaitu Portugis dibawah pimpinan Alfonso de Alburqueque untuk menakluki Melaka pada 24 Ogos 1511. Penaklukan Portugis terhadap Melaka telah menyebabkan perdagangan Melaka mulai merosot. Disebabkan kemerosotan ini jugalah, Acheh telah menggantikan peranan Melaka sebagai pusat perdagangan di rantau Kepulauan Melayu.
  
BIBILIOGRAFI
Abdul Rahman Hj. Abdullah. Pemikiran Umat Islam di Nusantara: Sejarah dan Perkembangannya hingga abad ke- 19. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 1990.
Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri. Raksa Raya Malaysia. Kuala Lumpur: Institusi Terjemahan & Buku Malaysia Berhad. 2014.
Bahasa Othman. Melaka: Sejarah Awal Negara Kita. Shah Alam: Marwilis Publisher & Distributors Sdn. Bhd. 1989.
“Dari Temasik Ke Melaka”. Utusan Malaysia Online. Diubahsuai pada Mac 19, 2016. http://www.utusan.com.my/rencana/dari-temasik-ke-melaka-1.202000
Nordin Hussin. Geografi dan Perdagangan: Kepentingan Selat Melaka kepada Perdagangan Dunia, Asia dan Dunia Melayu 1700-1800, 73: 3-26 (Mei 2008): 5-6.
Prof. Khoo Kay Kim. Melaka dan Sejarahnya. Terbitan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Melaka.
Rahim Syam Norhale. Mendekati Kebudayaan Melayu. Petaling Jaya: Fajar Bakti. 1988.
The Malay Peninsula and Archipelago 1511–1722". The Encyclopedia of World History. 2001.
Zainal Abidin Abdul Wahid. Warisan dan Perkembangan Edisi Kedua. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. 1996.


[1] “Dari Temasik Ke Melaka”, Utusan Malaysia Online, Diubahsuai pada Mac 19, 2016, http://www.utusan.com.my/rencana/dari-temasik-ke-melaka-1.202000.
[2] Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, Raksa Raya Malaysia, (Kuala Lumpur: Institusi Terjemahan & Buku Malaysia Berhad, 2014), 86.
[3] Ibid., 87
[4] Ibid.
[5] “Dari Temasik Ke Melaka”, Utusan Malaysia Online, Diubahsuai pada Mac 19, 2016, http://www.utusan.com.my/rencana/dari-temasik-ke-melaka-1.202000
[6] Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri, Raksa Raya Malaysia, 87.
[7] Prof. Khoo Kay Kim. Melaka dan Sejarahnya. (Melaka: Terbitan Persatuan Sejarah Malaysia Cawangan Melaka, 1982,), 78.
[8] Zainal Abidin Abdul Wahid, Malaysia: Warisan dan Perkembangan Edisi Kedua, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1982), 38.
[9] Nordin Hussin, “Geografi dan Perdagangan: Kepentingan Selat Melaka kepada Perdagangan Dunia, Asia dan Dunia Melayu  1700-1800”, 73 (Mei 2008): 3-26.
[10] Rahim Syam Norhale, Mendekati Kebudayaan Melayu, (Petaling Jaya: Fajar Bakti, 1988), 27.
[11] Zainal Abidin Abdul Wahid, Malaysia: Warisan dan Perkembangan Edisi Kedua, 38.
[12] Ibid.,37.
[13] Rahim Syam Norhale, Mendekati Kebudayaan Melayu, 29.
[14] Bahasa Othman, Melaka : Sejarah Awal Negara Kita, (Shah Alam: Marwilis Publisher & Distributors Sdn.Bhd,  1989),35.
[15] Ibid., 36.
[16] Prof. Khoo Kay Kim, Melaka dan Sejarahnya, 78.
[17] Ibid.,80.
[18] Ibid., 100.
[19] Ibid., 101.
[20] Abdul Rahman Hj. Abdullah, Pemikiran Umat Islam di Nusantara : Sejarah dan Perkembangannya hingga abad ke- 19, (Kuala Lumpur:  Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990), 16.
[21] Prof. Khoo Kay Kim, Melaka dan Sejarahnya,  71.
[22]  Bahasa Othman, Melaka : Sejarah Awal Negara Kita, 50.
[23] "The Malay Peninsula and Archipelago 1511–1722" in The Encyclopedia of World History,  2001
[24] Bahasa Othman, Melaka : Sejarah Awal Negara Kita, 50
[25] Ibid.,53.
[26] Ibid.,54.

No comments:

Post a Comment