Saturday, 19 May 2018

Bincangkan Faktor Dalaman dan Luaran Mempengaruhi Perkembangan Empayar Srivijaya pada Kurun ke 7 hingga 13 Masihi.


1.0 PENDAHULUAN
Asia Tenggara merupakan sebuah kepulauan yang mempunyai pelbagai peninggalan sejarah menerusi tamadun awal pada sebelum dan selepas Masihi. Kewujudan empayar-empayar pada ketika itu ialah kerajaan Funan, kerajaan Kedah Tua, kerajaan Langkasuka, dan kerajaan Majapahit. Buku-buku sejarah banyak mencatatkan tentang keunggulan sebuah empayar pada suatu ketika itu yang akan menjadi ikutan kepada kerajaan selepasnya. Contohnya kerajaan Funan yang menjadi empayar perdagangan maritim dunia yang maju serta pelabuhan Oc-Eo yang strategik di Teluk Siam[1]. Namun demikian, kerajaan yang hebat sudah pasti akan mengalami kejatuhan. Contohnya, kejatuhan kerajaan Funan disebabkan sarangan Chenla pada abad ke 5 Masihi. Kejatuhan ini telah menjadi titik tolak kepada kemunculan kerajaan Srivijaya. Umumnya, para sarjana menganggap Srivijaya sebagai sebuah empayar Melayu yang unggul sebelum Kesultanan Melayu Melaka.[2]
Pada tahun 1918, George Coedes melakukan kajian mengenai rekod dalam Tang Chinese records (619-906M). Rekod ini menyatakan bahawa terdapat sebuah kerajaan yang bernama ‘Shih-li-fo-shih (三佛)’. Berdasarkan kepada karakter Cina, ianya membawa maksud membawa maksud ‘Srivijaya’. Srivijaya merupakan sebuah empayar maritim Melayu yang berpusat di tenggara Sumatera di tebing Sungai Musi di Palembang.[3] Pengasas kepada empayar iaitu Dapunta Hyang seperti yang tercatat dalam prasasti Kedukan Bukit. Kemunculan Srivijaya banyak dicatatkan oleh seorang pedagang China iaitu I Tsing. Beliau melakukan pelayaran selama enam bulan iaitu pada tahun 671 Masihi dari Canton ke Palembang. Pada ketika itu, Palembang merupakan tempat bersemayam pemerintah kerajaan Srivijaya. Dikatakan juga pada ketika itu, Srivijaya merupakan kerajaan laut yang sangat kuat sehinggakan Kedah yang asalnya sebuah kerajaan yang kuat menjadi tanah jajahan Srivijaya.[4] Hal ini jelaslah kerajaan Srivijaya muncul pada abad ke 7 dan menjadi empayar yang cukup kuat.
Dalam esei ini, penulis memfokuskan kepada faktor dalaman dan luaran yang mempengaruhi perkembangan empayar Srivijaya pada kurun ke 7 hingga ke 13 Masihi.

2.0 FAKTOR DALAMAN YANG MEMPENGARUHI EMPAYAR SRIVIJAYA PADA KURUN KE 7 HINGGA KE 13 MASIHI
2.1 SISTEM PENTADBIRAN YANG TERATUR
Srivijaya mempunyai sistem pentadbiran yang teratur yang menjadi faktor perkembangan empayar ini. Hal ini dibuktikan dengan melalui Inskripsi Telaga Batu yang dipercayai bertarikh dalam lingkungan suku abad akhir abad ketujuh telah memberikan gambaran tentang organisasi dan pentadbiran empayar Srivijaya. Profesor Wolters berpendapat bahawa empayar Srivijaya dibahagikan kepada tiga kawasan. Selain itu, de Casparis berasaskan kepada inskripsi Telaga Batu mempercayai bahawa Srivijaya merupakan sebuah “kadatuan” atau empayar.  Srivijaya dibahagikan kepada beberapa mandala. Tiap-tiap mandala yang tertakluk kepada Srivijaya itu diletak dibawah pemerintahan seorang datu. Datu yang dilantik terdiri daripada anak-anak raja atau pembesar. Sekiranya mandala itu dipimpin oleh anak raja maka ia akan digelar kadatuan. Sekiranya pembesar bukan berdarah raja maka kawasan kawalannya digelar praddatuan. Tiap-tiap datu mempunyai seorang penolong yang akan membantu dalam hal-hal negara. Mereka ini digelar sebagai parvanda ataupun ketua tentera.
Srivijaya juga memperlihatkan kelas sosial dan hierarki pentadbiran. Buktinya, terdapat empat kelas anak raja. Kelas paling tinggi sekali ialah Yuvaraja. Yuvaraja berfungsi sebagai Raja Muda atau Tengku Mahkota. Dibawah yuvaraja ialah pratiyuvaraja. Anak raja kelas ini boleh dilantik sebagai menjadi yuvaraja. Sementara itu, anak raja lain digelar sebagai raja kumara. Ketiga-tiga kelas anak raja itu layak mewarisi takhta kerajaan tetapi mengikut hierarki. Syarat mereka menjadi pewaris takhta ialah mereka berdarah raja di kedua belah pihak iaitu ibu dan bapa. Rajaputra merupakan kelas anak raja keempat. Hal ini bermaksud mereka ini tidak layak dilantik menjadi raja kerana ibu mereka bukan berketurunan raja atau mereka anak gundik raja.[5]
Kerajaan Srivijaya wujud dua kelas utama. Kelas pertama terdiri daripada golongan diraja seperti kerabat diraja dan anak-anak raja. Penghormatan dan status bergantung kepada kedudukan mereka dalam hierarki dalam kelas itu. Hal ini dapat dibuktikan secara spiritual oleh inskripsi Kota Kapur. Dibawah kelas golongan diraja terdapat kelas pentadbir yang terdiri daripada senapati, nayaka, pratatya, hajipratatya dan dandanayaka. Senapati mempunyai tugas sebagai ketua kepada hulubalang. Nayaka berfungsi sebagai Penghulu Bendahari. Hajipratatya berfungsi sebagai temenggung. Dandanayaka berfungsi sebagai hakim. Selain itu, terdapat pembesar-pembesar lain yang tergolong dalam kelas pentadbir. Mereka ini ialah murdahaka (penghulu), Tuhan vatakvurah (Syahbandar) dan Adhyaksa Nicavarna (penghulu kasta bawah). [6]

2.2 SISTEM MASYARAKAT YANG SISTEMATIK
Masyarakat Srivijaya terdiri daripada empat kelas sosial mengikuti hierarki dalam susun lapis masyarakat iaitu golongan diraja, golongan bangsawan, orang merdeka dan hamba abdi. Ini dibuktikan melalui inskripsi Telaga Batu. Hal ini kerana penghulu atau ketua rakyat yang merdeka yang terdiri daripada kasta rendah sudah tercatit dalam inskripsi tersebut. Hamba terletak di hierarki terbawah dalam struktur masyarakat Srivijaya.
Hulun haji atau hamba raja jelaslah menunjukkan wujudnya hamba abdi. Inskripsi Talang Tuwo (Palembang) yang bertarikh 684 Masihi yang memberi keterangan bahawa rakyat biasa pun mempunyai hamba abdi. Hal ini demikian kerana menurut Nik Hassan Shuhaimi, beliau tidak dapat mempastikan sama ada wujud hamba abdi jenis orang berhutang, hamba sahaya, dan abdi seperti yang terdapat di zaman Kesultanan Melayu Melaka dan zaman selepasnya di Tanah Melayu. Menurut beliau lagi, berkemungkinan besar wujud hamba abdi jenis lain daripada hamba raja. Asal usul hamba abdi pada zaman ini tidak jelas.[7] Pada pendapat penulis, jawatan hamba penting kerana mereka diperlukan sebagai penggerak ekonomi dan sosial golongan kelas atasan dalam menjalankan urusan pentadbiran.
2.3 KONSEP “DAULAT DAN DERHAKA”
Konsep daulat raja lahir daripada pendewaan raja sebagai inkarnasi daripada dewa yang dipuja. Buktinya, raja Srivijaya adalah inkarnasi daripada dewa Amogapasha Avalokibesvara. Dewa ini adalah satu daripada bentuk tantric Avalokitesvara. Kult dewaraja di Srivijaya berkembang dari abad ketujuh sehingga abad ke empat belas Masihi. Disebabkan kepercayaan kepada konsep raja yang berasaskan kult dewaraja begitu kuat maka lahirlah tradisi setia kepada golongan diperintah dengan pemerintah. Hal ini dapat dibuktikan melalui inskripsi Telaga Batu mendapati bahawa golongan diperintah mestilah mengaku taat setia. Simbolik kepadaa ketaatsetiaan mereka dengan cara meminum air sumpah. Dalam upacara itu, air dituangkan ke atas batu yang mengandungi inskripsi Telaga Batu dan air itu akan mengalir melalui corong dibawahnya. Air itu akan ditadah dan diberi minum kepada mereka yang menjalankan persetiaan itu. [8]
Konsep taat setia kerap kali ditegaskan oleh pemerintah melalui pelbagai cara. Batu Bersurat Telaga Batu ada menyebut mengenai perilaku orang yang tidak setia seperti menjadi mata-mata kepada musuh raja, mencuri, bersubahat dengan musuh raja, dan berlaku zalim terhadap orang lain dengan menggunakan ilmu sihir. Namun, batu bersurat ini juga tidak menyatakan hukuman yang dikenakan ke atas perilaku-perilaku yang tidak setia. Batu bersurat ini hanya menyatakan bahawa bagi orang setia akan dijanjikan bebas daripada hukuman di dunia selepas mati. Hal ini bersesuaian dengan kefahaman mereka terhadap agama Buddha.
Perkara yang sama dapat dilihat melalui batu bersurat Kota Kapur. Coedes menterjemahkan tulisan pada batu bersurat mendapati bahawa terdapat perkataan Melayu yang mempunyai perkaitan dengan hubungan raja-rakyat seperti persumpahan, drohaka, padah, bakhti, sumpah, dosa, dan wuatna jahat. Perkataan-perkataan ini merujuk kepada sumpahan yang dikenakan kepada golongan tertentu seperti pemberontakan dan rakyat yang bersubahat dengan pemberontak.[9]
Selain itu, raja-raja Srivijaya percaya bahawa ganjaran tidak memberikan kesetiaan yang tidak berbelah bagi. Menurut inskripsi Srivijaya perkataan ‘derhaka’ diulang-ulang. Perkataan derhaka bermaksud pengkhianatan kepada pemerintah. Makna ini diambil daripada Bahasa Sanskrit yang membawa maksud perkara ini merupakan satu jenayah yang keji dan terkutuk. 
“If you behave like a traitor, plotting with those who are in contact with my enemies, or if you spy for the enemy, you will be killed by the cursed – notably by the Telaga Batu of 686” – it was possibbly the maharajas of Srivijaya who first built up the idea of the devoted subject willing to die for his lord,” (Andaya, 1983)
Menurut penyataan di atas menjelaskan bahawa raja-raja Srivijaya menjatuhkan hukuman bunuh kepada pengkhianat negara. Sekaligus memperlihatkan konsep raja wajib disembah. Kerajaan-kerajaan Melayu selepas ini mengadaptasikan konsep ini dalam pentadbiran mereka.
Selain itu, Mahkamah Srivijaya dipropagandakan dengan kepercayaan oleh golongan khas dibawah kuasaan oleh raja. Raja Srivijaya menggunakan konsep Tuhan Hindu yang bernama sakti. Konsep ini mengatakan bahawa orang yang menderhakai dan tidak taat akan dikalahkan.[10]
2.4 KETAATAN ORANG LAUT
Orang Laut merupakan masyarakat yang tinggal berhampiran dengan pantai dan tebing sungai. Disebabkan hal itu, mereka memiliki kepakaran mengenai laut. Sekiranya tiada Orang Laut para pedagang berisiko untuk dirompak oleh lanun. Pengembara Cina Budhis bernama Fa Hsien menyebut setelah belayar ke India pada tahun 413 Masihi, lautan-lautan yang dilaluinya penuh dengan lanun dan para pedagang berasa bimbang untuk melalui laluan itu. Salah satu kawasan paling berbahaya ialah pintu masuk di Selat Melaka. Hal ini demikian kerana terdapat beratus-ratus pulau karang yang menjadikan tempat untuk lanun-lanun bersembunyi.
Menyedari hal ini, raja-raja mendapatkan taat setia Orang Laut. Pengetahuan Orang Laut mengenai benting karang dan benting pasir yang berbahaya tentunya pelaut yang kurang arif  seperti pedagang asing akan terkandas. Selain itu, mereka juga mengetahui keadaan angin. Kelebihan ini membolehkan mereka mengawal jalan-jalan laut dari angkara lanun. Kesannya, para pedagang selamat datang berdagang di Srivijaya. [11]
Di samping itu, orang laut juga berperanan dalam membantu perkembangan ekonomi Srivijaya. Cara mereka membantu perkembangan ekonomi ialah menarik kapal-kapal dagang untuk berdagang di Srivijaya. Menurut Andaya, kelebihan orang laut yang lain ialah mereka dapat menentukan dengan tepat di manakah benda-benda yang diminati ini boleh dijumpai seperti akar bahar dan teripang yang banyak digunakan sebagai rencah sup Cina dan perubatan. [12]

3.0 FAKTOR LUARAN YANG MEMPENGARUHI EMPAYAR SRIVIJAYA PADA KURUN KE 7 HINGGA KE 13 MASIHI
3.1 PERLUASAN WILAYAH

            Kedudukan geografi Srivijaya yang strategik membolehkan Srivijaya mengawal laluan perdagangan timur-barat di Selat Melaka khususnya perdagangan dengan China serta Timur Tengah dan benua kecil India. Penguasaan Srivijaya meliputi kawasan Sumatera, sebahagian Pulau Jawa, Semenanjung Tanah Melayu, selatan Siam sehingga persisiran barat Borneo. Dari segi negeri, kawasan itu merangkumi wilayah utama seperti Palembang serta kawasan sekitar Sungai Musi, Kedah-Langkasuka, Takuapa-Chaiya-Nakhorn Si Thammarat dan Banjarmasin. Kesemua tempat ini dikaitkan dengan pusat perdagangan wilayah yang penting. Pada kurun ke-13, jajahan takluk Srivijaya berpusat di Jambi meliputi juga negeri-negeri pantai timur Semenanjung seperti Pahang, Terengganu, Langkasuka dan Kelantan. [13]
            Pada penghujung abad ke 7 Masihi, Srivijaya telah berjaya menakluk beberapa kawasan di sekitarnya antaranya Langkasuka, Bangka, Temasik, Tulang Bawang, dan Minanga. Sebagai contohnya, penguasaan Srivijaya terhadap Langkasuka. Srivijaya mengambil pengaruh daripada kerajaan Langkasuka terutamanya dari segi perdagangan. Hal ini demikian kerana Langkasuka mempunyai pelabuhan entreport yang baik dalam membantu perkembangan ekonomi Srivijaya. Hubungan ini dieratkan lagi menerusi perkahwinan diraja Langkasuka dengan Srivijaya. Perkahwinan anak Raja Seri Wangsa iaitu Raja Indera Wangsa dinikahkan dengan puteri raja Langkasuka. [14]
            Melalui proses amalgamasi menurut Andaya merupakan satu langkah politik dan diplomatik yang amat bermakna kepada empayar Srivijaya[15].  Hal ini juga memperlihatkan  perkembangan budaya yang jelas secara tidak langsung terhadap kedua-dua empayar.
3.2 MANIPULASI PERDAGANGAN OLEH KERAJAAN SRIVIJAYA
            Srivijaya berjaya memanipulasi perdagangan antarabangsa apabila terdapat tiga lapisan perdagangan iaitu entrepot utama di Palembang. Bukan setakat itu sahaja, entrepot wilayah seperti Takuapa, Chaiya (Pan-Pan), Kuala Kedah, Sungai Emas di Lembah Bujang, Melayu-Jambi, Lampung, Kota China, Kampar, Barus dan Lamuri. Ada sarjana berpendapat bahawa pusat entrepot wilayah dibiarkan dengan pentadbiran sendiri selagi mana ianya tidak menggugat kedudukan Srivijaya dengan syarat perlu membayar ufti. Perdagangan antarabangsa dan antara wilayah menjadi nadi utama Srivijaya. Contohnya, perdagangan antarabangsa antara Palembang-Canton, kapal-kapal Melayu yang dikuasai pemerintah Srivijaya tetapi para pemerintah tidak terlibat secara langsung dalam sebarang urusan perdagangan. Golongan memerintah lebih mementingkan keuntungan semata-mata bagi mengukuhkan kedudukan politik dan ekonomi mereka.[16]
            Selain itu, fungsi pelabuhan entreport sebagai tempat penerimaan barang-barang dagangan dari negara-negara luar. Kemudiannya, barang-barang itu dihantar ke negara-negara lain pula. Kedudukan pelabuhan yang strategik ini membolehkan ianya terhindar daripada tiupan angin Monsun Barat Daya dan Monsun Timur Laut. [17] Menurut Nordin Husin, perdagangan maritime di Selat Melaka merangkumi satu jaringan yang mempunyai hubungan dalam lingkungan perdagangan dunia yang merangkumi wilayah di sepanjang Lautan Hindia dan Lautan China Selatan.[18] Selat Melaka juga memberikan perkhidmatan sebagai tempat transit dan membekalkan bahan-bahan segar dan makanan kepada pedagang yang belayar jauh. Pelabuhan-pelabuhan yang terdapat di Selat Melaka merupakan tempat yang selamat kepada pedagang untuk berhenti dan menanti perubahan tiupan angin monsoon ke timur dan barat. Keadaan ini telah memberi ruang kepada kerajaan Srivijaya menjalinkan hubungan perdagangan dengan mereka.
            Di samping itu, kerajaan Srivijaya mengamalkan sistem percukaian yang sistematik dan tidak  membebankan pedagang. Mereka masih mampu untuk menjalankan perniagaan Sebenarnya sistem ini mengkayakan golongan atasan. Mnurut Wolters, sumber utama kekayaannya berpunca dari pelabuhan dan bayaran cukai perdagangan pedagang-pedagang pelbagai negara yang menggunakan perkhidmatan entreport di ibu negeri pemerintah.[19]
3.3 HUBUNGAN DENGAN CHINA
Kerajaan Srivijaya menjalinkan hubungan yang baik dengan China. Pada tahun 607, kerajaan China membuka pintu kepada negeri-negeri yang berada jauh dari China iaitu Srivijaya. Menurut Wolters, kebangkitan awal dan kejayaan Srivijaya bergantung erat kepada perkembangan hubungan istimewa dengan Maharaja China turun temurun. Ditambahkan lagi, kedudukan geografi Srivijaya yang menguntungkan kedua-dua belah pihak. Hal ini demikian kerana Srivijaya berada di jalan dagang maritim ke benua China. Oleh sebab letaknya angin monsoon timur laut, maka kedudukan Srivijaya tidaklah boleh disaingkan oleh kerajaan-kerajaan lain selagi China memerlukan sebuah pelabuhan yang bertaraf antarabangsa.
Selain itu, kerajaan Srivijaya menghantar ufti kepada maharaja China kerana kerajaan Srivijaya sedar betapa pentingnya sistem ufti. Sistem ini sekaligus mengiktiraf Maharaja China sebagai kuasa tertinggi. Maharaja-maharaja China sehingga zaman bahagian Selatan Sung (1127-1279 Masihi) enggan membenarkan perdagangan Cina secara persendirian. Disebabkan hal itu, barangan dari sebarang laut sahaja boleh diterima sebagai ufti. Kerajaan-kerajaan Melayu menyedari hal itu, namun kerajaan Srivijaya bijak memanipulasi sistem ini untuk kepentingan sendiri. Raja-raja Srivijaya bersedia mengiktiraf kedaulatan China asalkan selagi ianya dapat menjamin perdagangan yang menghasilkan polangan yang menguntungkan. Pada tahun 960 dan 983 Masihi, tidak kurang daripada rombongan dari Srivijaya di Istana Maharaja Cina. Perkara ini sekaligus memperlihatkan hubungan yang baik antara kedua-dua pihak.
Sami Buddha, I Ching tiba di kota Srivijaya. Kedatangannya telah disambut dengan meriah. Apabila raja Srivijaya mengetahui bahawa I Ching berasal dari China maka beliau diberi penghormatan berlipat ganda. Pada thaun 1003, utusan-utusan Srivijaya tiba di negeri China dengan berita yang menggembirakan hati raja. Raja telah membina kuil untuk bersembahyang kepada Maharaja. Sebagai memenuhi permintaan mereka, Maharaja telah memberikan gelaran kepada kuil itu dan menghadiahkan sebuah loceng. Kesan daripada itu, hubungan ini dapat dieratkan. [20]

4.0 KESIMPULAN
            Konklusinya, kedudukan Srivijaya pada kurun ke-7 hingga ke-14 telah menggambarkan kepada kita tentang jatuh bangunnya sebuah empayar kuno pada suatu ketika dahulu. Srivijaya telah melalui zaman manis dan zaman pahitnya tersendiri. Srivijaya mempunyai asas organisasi sosial dan politik yang teratur yang melahirkan sistem pentadbiran yang sistematik. Pada keseluruhannya pentadbiran yang sistematik ini mampu menjalinkan hubungan politik serantau dan juga antabangsa dengan jayanya di samping mengangkatkan kedudukan keagungan raja sebagai pemerintah. Kedudukan Srivijaya sebagai sebuah kuasa maritim yang kuat tidak menjamin pengaruhnya berkekalan dan sentiasa ditentang oleh musuh-musuh daripada pelbagai pihak luar. Namun, Srivijaya memberikan tentangan hebat terhadap musuh-musuhnya. Walaubagaimanapun, Srivijaya dianggap sebagai sejarah orang Melayu di mana dikatakan Parameswara sampai ke Melaka setelah lari dari Temasik iaitu sebahagian jajahan Srivijaya.

BIBLIOGRAFI
Abu Talib Ahmad, “Zaman Pra-Melaka/Pra-Islam dan Identiti Politik Melayu”  dalam Abdul Rahman Haji Ismail (Peny.). Malaysia: Sejarah Kenegaraan dan Politik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,2005.
Andaya, Barbara Watson & Leonard Y. Sejarah Malaysia. Petaling Jaya : Macmillian, 1983
Hall,D.G.E. Sejarah  Asia Tenggara. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1971.
Ibrahim Syukri. Sejarah Kerajaan Melayu Patani. Kuala Lumpur: Universit Kebangsaan Malaysia, 2002.
Nik Hassan Shuhaimi. Srivijaya: Satu Tinjauan Tentang Organisasi Sosial  Dan Pentadbiran. Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia, 1979
Nordin Hussin. Geografi dan Perdagangan : Kepentingan Selat Melaka kepada Perdagangan Dunia, Asia dan Dunia Melayu 1700-1800. E. Jurnal. 3-26. 2008 Mei. Diakses pada 29 Mac 2017, dari Akademika Web: http://www.ukm.my/penerbit/akademika/ACROBATAKADEMIKA73/akademika73%5B01%5D.pdf.
Pengenalan Kepada Peradaban Melayu. Diaskses pada 21 Mac 2017, dari UM Students’ Repository: http://studentsrepo.um.edu.my/491/2/BAB1.pdf.
Suwannathat, Kobkua. Asia Tenggara: Hubungan Tradisional Serantau. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997.
Wolters, O.W.. Kejatuhan Srivijaya dalam Sejarah Melayu. (Terj.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990.
Wolters,O.W.. Perdagangan Awal Indonesia, Satu Kajian Asal Usul Kerajaan Srivijaya, (terj.). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1989



[1] Hall,D.G.E., Sejarah  Asia Tenggara, (Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1971),  34
[2] Pengenalan Kepada Peradaban Melayu, Diaskses pada 21 Mac 2017, http://studentsrepo.um.edu.my/491/2/BAB1.pdf.
[3] Andaya Barbara Watson dan Leonard Y, Sejarah Malaysia, (Petaling Jaya : Macmillian, 1983), 21.
[4].Wolters,O.W, Perdagangan Awal Indonesia, Satu Kajian Asal Usul Kerajaan Srivijaya, (terj.), (Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1989), 1.
[5] Nik Hassan Shuhaimi , Srivijaya: Satu Tinjauan Tentang Organisasi Sosial  Dan Pentadbiran, (Kuala Lumpur: Universiti Kebangsaan Malaysia, 1979), 167
[6] Ibid.
[7] Ibid.,168
[8] Ibid.,171
[9] Abu Talib Ahmad, “Zaman Pra-Melaka/Pra-Islam dan Identiti Politik Melayu”  dalam Abdul Rahman Haji Ismail (Peny.), Malaysia: Sejarah Kenegaraan dan Politik, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,2005),52
[10] Andaya Barbara Watson dan Leonard Y, Sejarah Malaysia,30
[11] Ibid.,28-29
[12] Ibid.,15
[13] Abu Talib Ahmad, “Zaman Pra-Melaka/Pra-Islam dan Identiti Politik Melayu”  dalam Abdul Rahman Haji Ismail (Peny.), Malaysia: Sejarah Kenegaraan dan Politik,42
[14] Ibrahim Syukri, Sejarah Kerajaan Melayu Patani, (Kuala Lumpur, Universit Kebangsaan Malaysia, 2002),30
[15] Kobkua Suwannathat, Asia Tenggara : Hubungan Tradisional Serantau, (Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997),  43.
[16] Abu Talib Ahmad, “Zaman Pra-Melaka/Pra-Islam dan Identiti Politik Melayu”  dalam Abdul Rahman Haji Ismail (Peny.), Malaysia: Sejarah Kenegaraan dan Politik,43
[17]  Barbara Watson dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia,20.
[18]Nordin Hussin, Geografi dan Perdagangan : Kepentingan Selat Melaka kepada Perdagangan Dunia, Asia dan Dunia Melayu 1700-1800. E. Jurnal. 3-26. Diambil 15 April 2016, dari Akademika Web: http://www.ukm.my/penerbit/akademika/ACROBATAKADEMIKA73/akademika73%5B01%5D.pdf(2008 Mei).
[19] O.W. Wolters, Kejatuhan Srivijaya dalam Sejarah Melayu, (terj.), (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1990), 15.
[20]Barbara Watson dan Leonard Y. Andaya, Sejarah Malaysia,27

No comments:

Post a Comment