Saturday, 19 May 2018

NARATIF KAUM PERIBUMI SABAH DAN SARAWAK SERTA KAUM TAMIL MENDAPAT TEMPAT YANG MARGINAL DALAM PENSEJARAHAN KEBANGSAAN MALAYSIA. ANALISAKAN KENYATAAN INI BERDASARKAN BUKU – BUKU ILMIAH SERTA AKHBAR – AKHBAR PERDANA DI NEGARA INI?


1.0  PENGENALAN
Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka naratif membawa maksud terpinggir iaitu sesuatu yang mempunyai had sempadan. Marginal pula membawa maksud kumpulan sosial yang tertindas disebabkan oleh ciri etnik, ras, biologikal dan sebagainya. Selain itu, minoriti juga dikelaskan sebagai kelompok manusia yang disebabkan ciri fizikal dan kebudayaan yang diasingkan daripada orang lain dalam masyarakat, menerima layanan yang tidak sama rata dan dilihat sebagai objek untuk didiskriminasi secara kolektif.
            Tanah Melayu merdeka daripada penjajahan British pada 31 Ogos 1957. Sebelum negara merdeka, British telah membawa masuk pendatang-pendatang seperti Cina dan India. India mempunyai pelbagai suku iaitu Malayam, Telegu dan Tamil. Menurut Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, Tamil membawa maksud kaum yang berasal daripada campuran bangsa Dravidia dan Kaukasoid yang berasal dari Selatan India. Namun pada hari ini perkataan India digunapakai merujuk kepada kaum tersebut. Walhal sebenarnya India merujuk kepada sebuah negara yang terletak di Asia Selatan. Pada 16 September 1963, Sabah, Sarawak dan Singapura bergabung dengan Tanah Melayu. Kesannya, negara Malaysia telah dibentuk. Pada asalnya, Tunku Abdul Rahman mencadangkan 31 Ogos 1963 sebagai peristiwa itu selari dengan sambutan kemerdekaan tetapi ditunda. Faktor tarikh itu ditunda, penentangan kerajaan Indonesia di bawah pimpinan Soekarno serta cubaan sabotaj Parti Bersatu Sarawak yang cuba menangguhkan Pembentukan Malaysia. Pada 9 Ogos 1965, Singapura keluar dari Malaysia dan membentuk negara sendiri. Rentetan peristiwa itu, Malaysia hanya terdiri daripada Persekutuan Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
             Dalam penulisan kajian ini, penulis membincangkan kedudukan peribumi Sabah dan Sarawak serta kaum Tamil mendapat tempat marginal dalam pensejarahan akhbar tempatan. Perbincangan ini juga diselitkan mengenai isu-isu dominan yang kerap berlaku serta rujukan yang digunapakai dalam kajian tersebut. Sesungguhnya isu-isu yang dihadapi oleh golongan peribumi Sabah dan Sarawak serta kaum Tamil agak terpinggir.

2.0  ISU-ISU DOMINAN PERIBUMI SABAH, SARAWAK DAN KAUM TAMIL
Berdasarkan kajian penulis mendapati bahawa isu-isu dominan yang dialami oleh peribumi Sabah, Sarawak dan kaum Tamil kurang mendapat liputan media terutamanya akhbar persejarahan tempatan.

2.1    Isu Kewarganegaraan
Menurut Perlembagaan Persekutuan dalam Bahagian III Perkara 14 hingga Perkara 22, kewarganegaraan diperoleh melalui empat cara iaitu kuat kuasa undang-undang, pendaftaran, penaturalisasian, dan penggabungan wilayah.  Misalnya, dalam Perkara 14 menyatakan cara memperoleh kewarganegaraan melalui kuat kuasa undang-undang dan Perkara 16 A turut memperihalkan cara mendapat kewarganegaraan bagi penduduk Sabah dan Sarawak pada hari Malaysia.
(a) tiap-tiap orang yang lahir sebelum Hari Malaysia yang menjadi warganegara Persekutuan menurut kuasa peruntukan yang terkandung dalam Bahagian I Jadual Kedua; dan
(b) tiap-tiap orang yang lahir pada atau selepas Hari Malaysia dan mempunyai mana-mana kelayakan yang dinyatakan dalam Bahagian II Jadual Kedua.[1]

 “ bahawa dia telah bermastautin sebelum Hari Malaysia di wilayah-wilayah yang termasuk di dalam Negeri-Negeri itu dan bermastautin selepas Hari Malaysia di Persekutuan selama tempoh yang pada agregatnya berjumlah tidak kurang daripada tujuh tahun dalam masa sepuluh tahun sebaik sebelum tarikh permohonan itu, dan tempoh itu termasuklah tempoh dua belas bulan sebaik sebelum tarikh itu;”[2]

Walaupun sudah terdapat dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi ada segelintir rakyat Malaysia terutamanya kaum Tamil dan pribumi Sabah dan Sarawak tidak memperoleh kewarganegaraan walaupun mereka tinggal di Persekutuan sebelum merdeka lagi. Isu yang berkaitan dengan kewarganegaraan bagi kaum India, Sabah, dan Sarawak kurang mendapat perhatian oleh akhbar-akhbar perdana dan para pengkaji sejarah. 
Contohnya, buku Pua Identiti dan Budaya Masyarakat Iban tulisan Noria Tugang (2008) menyentuh mengenai kain pua dianggap sebagai pengenalan diri orang Iban. Kain pua bermaksud kain selimut. Ia menjadi lambang status sosial tinggi bagi masyarakat Iban. [3]Dalam konteks ini, buku ini juga menyentuh sejarah kaum Iban dan adat tradisi mereka. Dalam buku ini juga tidak menyentuh mengenai kaum Iban yang tidak mempunyai kad pengenalan sebagai lambang mereka merupakan rakyat Malaysia.[4]
Dalam buku Identiti India di Malaysia tulisan Dr K Anbalakan lebih cenderung mengenai kupasan naratif kemasukan orang India di Tanah Melayu, pembentukan identiti kaum Tamil dan kegiatan ekonomi yang dijalankan oleh kaum Tamil. Selain itu, buku ini juga menyelitkan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri Kedua iaitu Tun Abdul Razak Dato Hussein pada tahun 1971 telah memberi kesan kepada kaum Tamil. Hasil pembacaan terhadap buku ini, penulis mendapati bahawa buku ini tidak mengupas sama sekali mengenai isu kesukaran Kaum Tamil memohon kad pengenalan biru yang menjadi lambang kewarganegaraan mereka. [5]
Contoh lagi, akhbar Malaysia Nanban pada tahun 2015 mengatakan bahawa tiada bukti bahawa 30000 masyarakat India tidak mempunyai kad pengenalan. Menurut  Presiden Persatuan Jaringan Pembangunan Manusia Luar Bandar Malaysia (DHRRA), Saravanan mengatakan bahawa bahawa hasil tinjauan mendapati, seramai 13,000 orang tidak mempunyai kewarganegaraan. Beliau menafikan bahawa berita 30000 masyarakat India tidak mempunyai kad pengenalan. [6] Pada pendapat penulis, jumlah yang tidak mempunyai kad pengenalan mungkin lebih ramai darpada jumlah yang dinyatakan dalam akhbar tersebut. Hal ini demikian kerana isu ini memfokuskan kepada kawasan yang majoriti masyarakat India sahaja. Penulis tertanya-tanya kenapa beliau tidak membuat kajian di kawasan yang minoriti kaum India.
2.2              Isu Kemiskinan
Berdasarkan kepada statistik di atas menunjukkan Sabah dan Sarawak berada dalam kelompok tiga teratas negeri yang mempunyai kadar kemiskinan yang tertinggi.  Hal ini sangat menghairankan pengkaji. Hal ini demikian kerana negeri Sabah dan Sarawak merupakan negeri kaya dengan sumber-sumber alam semulajadi seperti minyak, gas, balak, hidupan laut serta hasil lautan dan perhutanan asli yang lain yang menjana pendapatan ekonomi tertinggi negara Malaysia. Hal ini amat memalukan bagi kedua-dua negeri ini mendapat jolokan negeri termiskin di Malaysia.  
www.freemalaysiatoday.com menerbitkan artikel ‘Sabah: Negeri antara terkaya, rakyat paling miskin’. Artikel ini menceritakan kemiskinan yang dihadapi oleh penduduk di Sabah terutamanya di kawasan luar bandar Sabah. Buktinya,  kadar isirumah di Sabah dalam kategori 40% isirumah terbawah yang ditakrifkan sebagai mereka mempunyai pendapatan kasar kurang daripada RM2,300 sebulan. Pendapatan kasar bulanan purata pada 2009 bagi seluruh Malaysia adalah RM4,025 iaitu RM4,705 di bandar dan RM2,545 di luar bandar berbanding bagi golongan 40% isirumah terbawah sebanyak RM1,440. Jumlah pendapatan ini telah meningkat kepada 11% pada tahun 2009 berbanding berbanding 6% pada tahun 1989! [7]
Buku tulisan Zuraina Majid yang bertajuk Masyarakat Malaysia Edisi II (Tinjauan dan Perbincangan terhadap Beberapa Isu dan Topik Semasa) turut mengupas isu-isu semasa. Buku ini tidak mengupas langsung mengenai kemiskinan yang dialami oleh peribumi Sabah dan Sarawak serta kaum Tamil. Subtopik yang dihuraikan dalam buku ini adalah Peladang, Pertanian dan pembangunan di Sarawak - Suatu Perbincangan Mengenai Pertanian Pindah dan Masalah dalam Pembangunan. Dalam subtopik itu menerangkan kegiatan pertanian pindah yang dilakukan oleh penduduk Sarawak. Oleh itu, buku itu tidak menyentuh sama sekali isu-isu kemiskinan yang dialami oleh mereka. [8]

http://www.indianmalaysian.com/tuntutan.htm menerbitkan artikel yang bertajuk Tuntuan untuk Masa Depan yang Lebih Cemerlang. Mereka menuntut dibuat penilaian semula mengenai isu-isu sekian lama yang dihadapi oleh mereka antaranya sosio, ekonomi, politik dan budaya dengan latarbelakang jajahan British. Contohnya, Masyarakat India Malaysia (MIM) mohon kemiskinan mereka hadapi perlu dibasmi selaras dengan hasrat kerajaan dalam Dasar Ekonomi Baru yang bertujuan membasmi kemiskinan. Bukan setakat itu sahaja MIM menuntut ditubuhkan satu suruhanjaya untuk membasmikan kemiskinan yang terdiri dari pakar-pakar kerajaan, wakil dari pertubuhan wanita, badan-badan bukan kerajaan dan masayarakat sivil. Tujuannya ialah mengawasi dan rumuskan program-program membasmikan kemiskinan berdasar kepada kritiria ekonomi sahaja yang menetapakan sasarannya ialah semua rakyat yang miskin tidak kira kaum termasuk kaum India sendiri.[9]

2.3 Isu Pendidikan
Pada zaman kolonial British telah mewujudkan empat jenis sekolah Melayu, Cina, Tamil dan Inggeris yang mempunyai ciri-ciri tertentu dan lebih mencerminkan unsur-unsur perkauman. Setiap kaum menghantar anak-anak mereka untuk mendapatkan pendidikan di sekolah yang menggunakan bahasa ibunda masing-masing. Sukatan pelajaran dan kurikulum yang digunakan tidak seragam. Contohnya, sekolah Tamil diwujudkan di kawasan estet. Hal ini demikian kerana kebanyakan masyarakat Tamil pada ketika itu bekerja di estet. Tujuan sekolah itu diwujudkan ialah membasmi kadar buta huruf dalam kalangan anak-anak buruh. Namun pada kini sekolah Tamil mula hilang pengaruh kerana masyarakat India kini semakin moden. Isu ini juga jarang diambil perhatian oleh akhbar tempatan. [10]
            http://www.utusan.com.my  telah menerbitkan artikel bertajuk Sekolah vernakular punca polarisasi kaum? Dalam artikel ini menyentuh cara membentuk perpaduan kaum melalui sistem persekolahan. Artikel ini juga memerihalkan pelaksanaan sekolah satu sistem yang tidak dapat dilaksanakan atas faktor banyak tentangan. Walhal kerajaan sepatutnya membuat sekolah satu sistem supaya dapat mewujudkan perpaduan kaum di Malaysia[11]. Dalam artikel ini tidak menyentuh secara langsung sekolah vernakular Cina dan India.  
http://www.bharian.com.my telah menerbitkan artikel Isu pendidikan Sabah, Sarawak patut diutama. Artikel menyentuh isu kekurangan guru di Sabah dan Sarawak. Kebergantungan guru yang diimport dari Semenanjung telah mengisi kekurangan guru di dua negeri tersebut. Buktinya, pada tahun 2015, Sarawak memerlukan 2,432 guru sedangkan jumlah guru tempatan hanya 601 orang. Kedua-dua negeri ini mahu lebih banyak peluang diberi kepada calon tempatan. Hal ini demikian kerana mereka mengambil kira isu ini amat sensitif, aspek latar belakang etnik, termasuk memberi keutamaan khas kepada calon guru daripada etnik minoriti daripada kedua-dua negeri tersebut. Masalah ini tidak menyentuh secara langsung oleh akhbar tersebut. Artikel ini turut menyentuh faktor-faktor anak tempatan tidak berminat dalam bidang perguruan. Faktor mereka kurang berminat dengan bidang itu kerana permohonan dan melalui sesi temu duga serta pemilihan yang ketat berdasarkan merit. Mereka perlu bersaing bersama-sama calon lain dari seluruh negara Malaysia. [12]Jelaslah menunjukkan artikel ini memperlihatkan isu ini merupakan isu yang berat sebelah.
http://www.freemalaysiatoday.com telah menerbitkan artikel bertajuk  Pernah terpanggil agar Sabah, Sarawak keluar Malaysia – Bung Moktar” yang turut menyentuh ketidakadilan Kerajaan Persekutuan terutamanya Kementerian Pelajaran dalam pemberian elaun kepada guru-guru. Menurut Ahli Parlimen Barisan Nasional – Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Raden mengatakan bahawa guru-guru Semenanjung datang mengajar ke Sarawak dan Sabah diberi elaun sebanyak RM 1500 sedangkan guru-guru yang berasal daripada Sabah dan Sarawak yang datang mengajar di Semenanjung diberi elau sebanyak RM 750.[13] Isu ini telah menyebabkan guru-guru Sabah dan Sarawak berasa dianaktirikan oleh pihak Kementerian Pelajaran. Isu-isu ini jarang dikeluarkan oleh akhbar tempatan dan buku kerana mereka menganggap kes ini merupakan kes terpencil.
2.4 Isu Bahan Mentah
            Sabah dan Sarawak merupakan negeri terkaya di Malaysia tetapi mempunyai rakyat termiskin di Malaysia. Hal ini amat menghairankan penulis. Hal ini demikian kerana kedua-dua negeri ini kaya dengan bahan mentah seperti petroleum, arang batu, balak, hidupan laut serta hasil lautan dan perhutanan asli yang lain yang menjana pendapatan ekonomi tertinggi negara Malaysia. [14]Isu yang timbul apabila kedua-dua negeri ini membuat tuntutan mengenai isu ini. Misalnya, negeri Sabah menerima 5% royalti minyak berbanding keluasan yang ada di negeri Sabah. Keluasan negeri Sabah adalah  kira-kira 72,500 kilometer persegi. Kerajaan negeri Sabah menyalurkan lebih 80% daripada hasil bahan mentah di negeri untuk disalurkan kepada Kerajaan Persekutuan. Perkara ini sudah pasti menjadi ketidakpuasan hati rakyat Sabah  sendiri. Hal ini demikian kerana kerajaan Persekutuan sepatutnya memberikan pulangan kepada kerajaan negeri Sabah berbanding kuantiti pulangan yang disalurkan selama ini.[15] Di samping itu, Kerajaan Negeri Sarawak juga turut menimbulkan pemasalahan ini kepada Kerajaan Persekutuan dengan meminta sekurang-kurangnya 20% hasil minyak untuk membangun Sarawak. Hal in demikian kerana negeri Sarawak yang amat luas iaitu kira-kira 124,449.51 kilometer persegi yang semestinya memerlukan kewangan yang lebih banyak untuk membangunkan negeri itu. Oleh hal yang sedemikian, kerajaan negeri Sarawak melalui Ketua Menterinya Tan Sri Adenan Satem meminta sekurang-kurangnya 20% royalti minyak untuk negeri Sarawak. Namun permintaan Ketua Menteri Sarawak itu ditolak. Hal ini disebabkan kerajaan Persekutuan mengatakan bukan sekarang untuk membicarakan hal ini kerana harga minyak dunia pada ketika ini jatuh. [16]
            Buku bertajuk Malaysia: Isu-isu Sosial Semasa hasil penulisan oleh Roziah Omar dan Sivamurugan Pandian menyentuh isu-isu sosial yang berlaku di Malaysia. Hasil daripada pembacaan, penulis mendapati bahawa buku ini tidak mengupas langsung isu bahan mentah yang berlaku di Sabah sehingga menimbulkan ketidakpuasan hati dalam kalangan rakyat Sabah.

3.0  FAKTOR NARATIF KAUM PERIBUMI SABAH DAN SARAWAK SERTA KAUM TAMIL MENDAPAT TEMPAT YANG MARGINAL DALAM PENSEJARAHAN KEBANGSAAN MALAYSIA. 
3.1    Faktor Geografi
Antara sebab Sabah dan Sarawak mendapat tempat marginal adalah disebabkan kedudukan geografinya yang jauh dan terpisah dengan Semenanjung Malaysia oleh Laut China Selatan. Umum kita mengetahui bahawa Sabah dan Sarawak mempunyai kawasan yang luas serta besar. Buktinya, keluasan Sarawak kira-kira 124,449.51 kilometer persegi [17]manakala keluasan di Sabah ialah kira-kira 72,500 kilometer persegi. 
Kebanyakan kawasan di Sarawak dan Sabah terletak di kawasan pendalaman yang sudah pasti kekurangan infrastruktur yang sempurna. Misalnya kawasan paling padat dengan penduduk di Sarawak ialah di dataran pantai dan lembah sungai. Pengangkutan utama mereka pula ialah bot. Hal ini demikian kerana masyarakat yang tinggal di pinggir lembah sungai terpaksa menggunakan bot untuk berhubung dengan masyarakat luar daripada kawasan mereka. Setiap kali mereka hendak keluar dari kawasan mereka, kos pengangkutan terpaksa dikeluarkan. Bagi masyarakat yang miskin mereka tidak mampu membayar kos pengangkutan.  

3.2    Faktor Sejarah
Zaman penjajah kolonial British, orang Tamil yang berasal daripada Selatan India dibawa masuk ke Tanah Melayu untuk bekerja di estet. Kebanyakan orang Tamil India bekerja sebagai buruh ladang, terutamanya di ladang getah, walaupun sebahagian kecil juga bertugas di jabatan-jabatan perkhidmatan awam. [18] Walaupun mereka bekerja di ladang namun pihak British telah menyekat kebebasan mereka. Maka tidak hairanlah, masalah kemiskinan, amalan kasta dan kurang kemudahan infrastruktur yang baik telah memberikan kesan kepada aspek-aspek seperti kebudayaan, perayaan dan kesenian.  Selain itu, British memperkenalkan satu dasar iaitu laissez-faire atau pecah perintah dengan tujuan memecahbelahkan dalam kalangan masyarakat yang berbilang kaum. [19] Kesan daripada penjajahan kolonial, kaum Tamil sehingga ke hari ini terus terpinggir daripada mendapat perhatian yang sewajarnya seperti isu kemiskinan dan permohonan kewarganegaraan.

4.0 KESIMPULAN
Kaum Tamil, peribumi Sabah dan Sarawak sememangnya mendapat tempat marginal dalam pensejarahan Malaysia. Isu-isu seperti kemiskinan, pendidikan, bahan mentah dan kewarganegaraan telah menimbulkan masalah kepada rakyat Sabah, Sarawak dan kaum Tamil. Masalah-masalah ini juga telah menyebabkan mereka merasakan dianaktirikan oleh pihak tertentu. Hasil kajian yang dijalankan oleh penulis mendapati bahawa hak-hak kaum minoriti ini sebagai warganegara tidak dipenuhi. Seolah-olah pihak-pihak berkenaan tidak memikirkan jalan penyelesaian kepada kemelut masalah-masalah itu. Isu-isu yang begitu kritikal tidak mendapat liputan secara meluas di akhbar-akhbar perdana seperti Berita Harian dan Utusan Malaysia. Sebaliknya, isu-isu ini banyak dilaporkan di akhbar atas talian sahaja. Bukan itu sahaja, isu-isu ini tidak banyak dikaji oleh sejarawan tempatan.

BIBLIOGRAFI
AKHBAR
(2015, Disember 31). Tiada Bukti Seramai 30,000 ribu tiada mempunyai kad pengenalan. Malaysia Nanban : hlm. 10

BUKU
Anbalakan, K., 2009, Identiti India di Malaysia, Universiti Sains Malaysia: Penang.

,Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. Dewan Bahasa dan Pustaka

Noriah Tugang.,2008, Pua Identiti dan Budaya Masyarakat Iban, Universiti Malaysia Sarawak : Sarawak

Roziah Omar dan Sivamurugan Pandian, 2005. Malaysia: Isu-isu Sosial Semasa. Institut Sosial Malaysia : Kuala Lumpur

Zuraina Majid.1985, Masyarakat Malaysia Edisi II (Tinjauan dan Perbincangan terhadap Beberapa Isu dan Topik Semasa), Universiti Sains Malaysia : Penang

INTERNET
Anne Muhammad (2016, Mei 5). Adenan, Najib senada isu royalti minyak dicapai pada 11 Mei 2016 daripada Malaysia Kini : https://www.malaysiakini.com/news/340445

Azrul Azwar (2012, Mac 14). Sabah: Negeri antara terkaya, rakyat paling miskin, dicapai pada 7 May 2016 daripada Free Malaysia Today : http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/03/14/sabah-negeri-antara-terkaya-rakyat-paling-miskin-2/

Group of Concerned Citizens. Tuntutan Untuk Masa Depan Yang Lebih Cemerlang dicapai pada 10 May 2016 daripada Indian-Malaysian Online : http://www.indianmalaysian.com/tuntutan.htm

Jeniri Amir (2015, Februari 18). Isu pendidikan Sabah, Sarawak patut diutamakan dicapai pada 10 May 2016 daripada Berita Harian Online : http://www.bharian.com.my/node/35618

Khairil Ashraf (2015, March 12). Pernah terpanggil agar Sabah, Sarawak keluar Malaysia – Bung Moktar, dicapai pada 10 May 2016 daripada Free Malaysia Today : http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2015/03/12/pernah-terpanggil-agar-sabah-sarawak-keluar-malaysia-bung-moktar/

Master G. (2009, October 15).  [HOT] Perjanjian 20 Perkara Sabah Perlu Dilaksanakan Segera!! Dicapai pada 10 Mei 2016 daripada Berita Semasa : http://www.beritasemasa.com.my/hot-perkara-20-negeri-sabah-perlu-dilaksanakan-segera

Pena Biru (2014, September 14). Sistem Pendidikan Vernakular (Sebelum Perang Dunia Kedua). Dicapai pada 10 Mei 2016 daripada Blog Cikgu Sejarah STPM : http://cikgustpm.blogspot.my/2014/09/sistem-pendidikan-vernakular-sebelum.html

Siti Norhawa Binti Mohd. Ali (2015, Oktober 1). Sekolah vernakular punca polarisasi kaum? Dicapai pada 10 May 2016 daripada Utusan Malaysia Online : http://www.utusan.com.my/berita/nasional/sekolah-vernakular-punca-polarisasi-kaum-1.141641

Tiada Pengarang (2008, 14 November) Masyarakat India di Malaysia Dicapai pada 11 Mei 2016 daripada Jabatan Penerangan Malaysia : http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/budaya/3243-masyarakat-india-di-malaysia.html


[1] Perlembagaan Malaysia. Pindaan terkini – Akta 1260 /2006. Perkara 14
[2] Perlembagaan Malaysia. Pindaan terkini- Akta 1260 / 2006. Perkara 16 (A)
[3] Noria Tungang. Pua Identiti dan Budaya Masyarakat Iban, Sarawak, Universiti Malaysia Sarawak, 2014, hlm. Xi

[4] Noria Tungang. Pua Identiti dan Budaya Masyarakat Iban, Sarawak, Universiti Malaysia Sarawak, 2014, hlm.1
[5] K. Anbalakan. Identiti India di Malaysia, Pulau Pinang, Universiti Sains Malaysia, 2008, hlm. iii-v.
[6] (2015, Disember 31). Tiada Bukti Seramai 30,000 ribu tiada mempunyai kad pengenalan. Malaysia Nanban : hlm. 10
[7] http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2012/03/14/sabah-negeri-antara-terkaya-rakyat-paling-miskin-2/ Diakses pada  2016.
[8] Zuraina Majid. Masyarakat Malaysia Edisi II (Tinjauan dan Perbincangan terhadap Beberapa Isu dan Topik Semasa, Pulau Pinang, Universiti Sains Malaysia hlm.182-198
[12] http://www.bharian.com.my/node/35618 diakses pada 10 Mei 2016
[15] http://www.beritasemasa.com.my/hot-perkara-20-negeri-sabah-perlu-dilaksanakan-segera Diakses pada 10 Mei 2016.

No comments:

Post a Comment