Saturday, 19 May 2018

Apakah itu sejarah dan mengapakah ia penting pada masa kini?


1.0 PENDAHULUAN
Sejarah merupakan satu cabang ilmu pengetahuan, displin ilmu berdasarkan sumber, bukti dan teori, falsafah serta kaedahnya.[1] Namun, terdapat banyak persoalan yang timbul dalam menuntut bukti. Pada tahun 1987, seorang sejarawan Amerika Syarikat iaitu Theodore S Homerow telah menyuarakan kebimbangan mengenai potensi dan perkembangan ilmu sejarah yng semakin hari semakin merundum, khususnya pada tahun 1980.[2] Namun begitu, sejarah mempunyai keistimewaan tertentu, iaitu sentiasa merangsang manusia untuk berterusan menyoal tentang peristiwa dan keadaan serta memperoleh faedah daripada persoalan yang diberikan.
Sebenarnya, bidang ini bermula dengan pelbagai persoalan utama iaitu 4W1H (who, where,when,why dan how). Bidang sejarah mula diberi perhatian apabila Universiti Gottingen ditubuhkan pada tahun 1737. Pada masa yang sama professor-profesor dalam bidang sejarah seperti Johann Christoph dan Arnold Hermann dilantik.[3] Kesannya, university ini sebagai pencetus kepada sarjana untuk mengkaji sejarah sehinggakan ianya dianggap sebagai bidang penyelidikan secara ilmiah.[4]
Konsep sejarah hermeneustik berbeza dengan awal penemuan sejarah yang lebih mementingkan unsur mitos dan lagenda. Konsep ini lebih menekankan kepada sumber dan kebenaran fakta serta berusaha menolak unsur mitos dan lagenda.[5] Ilmu sejarah juga amat berbeza dengan ilmu sains sosial. Hal ini demikian kerana ilmu sejarah ini bersifat khusus manakala ilmu sains sosial bersifat sejagatdan dapat dirumuskan melalui pola perubahan hukum.[6] Pendapat ini sama seperti Leopold Von Ranke yang mengatakan bahawa sejarah  bersifat khusus dan bukannya bersifat menekankan sesuatu persamaan, pengulangan dan penyeluruhan.[7] Jelaslah menunjukkan sejarah merupakan satu bidang yang khusus dan tidak boleh disamakan dengan bidang sains sosial yang lain.
            Merujuk kepada soalan iaitu “apakah itu sejarah dan mengapakah ia penting pada masa kini?” Penulis akan membahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian pertama menerangkan apa itu sejarah mengikut pandangan tokoh. Bahagian kedua pula penulis akan menerangkan mengapa bidang sejarah penting pada masa kini.

2.0 APAKAH ITU SEJARAH
Mohd Yusuf Ibrahim (1985) menterjemahkan perkataan sejarah iaitu History daripada perkataan Arab iaitu Syajaratun yang bermaksud pohon. Sejarah juga boleh ditakrifkan sebagai salasilah, tawarikh dan babad. Dari sudut lain pula, istilah history merupakan terjemahan dari perkataan Yunani yakni Histories yang membawa makna satu penyelidikan ataupun pengkajian. Namun, perkataan syajaratun dan sejarah masih menimbulkan keraguan. Buktinya, dalam Sejarah Melayu karya Tun Sri Lanang pada abad ke 17 telah meletakkan sebagai judul perkataan Arab iaitu Sulalatus Salatin yang kemudiannya diterjemahkan sebagai Sejarah Melayu. Karya tersebut tidak pula menyebut syajaratun tetapi sebaliknya menggunakan perkataan al-tarikh yakni perkataan Arab yang besar kemungkinan telah disesuaikan menjadi tarikh dalam Bahasa Melayu. Istilah al-tarikh merujuk kepada sejarah  oleh penulis sejarah tempatan sejak awal abad ini. Seterusnya istilah sejarah telah menggantikan perkataan tersebut.[8]
Menurut R.G. Collingwood, sejarah didefinisikan sebagai sejenis bentuk penyelidikan atau suatu penyiasatan tentang perkara-perkara yang telah dilakukan oleh manusia pada masa lampau. Hal ini bermaksud melalui penyelidikan, pelbagai persoalan yang ditanya oleh ahli sejarah itu sendiri dapat dijawab atau diketahui. Usaha untuk mencari jawapan disifatkan oleh Collingwood sebagai sains. Selain itu, Collingwood turut menekankan dua implikasi sekiranya pengiktirafan ciri itu timbul. Implikasi pertama iaitu kajian dalam sejarah berdasarkan kepada penafsiran bukti atau sumber-sumber yang sedia ada. Sumber-sumber boleh didapati melalui tulisan, dan kesan-kesan peninggalan lama. Ahli sejarah perlu menggunakan kedua-dua bukti ini untuk mencari jawapan yang sebenar. Implikasi kedua ialah hakikat bahawa kajian sejarah sepatutnya dilakukan oleh ahli sejarah itu sendiri. Pendapat Collingwood turut dipersetujui oleh para sarjana yang lain.[9] Saya bersetuju dengan pandangan Collingwood kerana setiap penceritaan sejarah perlulah disertakan bukti yang menyokong dan menyakinkan. Hal ini demikian kerana bukti yang sedia ada merupakan pentunjuk kepada sesuatu kebenaran sejarah. Selain itu juga, bukti sejarah menunjukkan sejarah bukanlah sebuah cerita rekaan semata-mata.
            Selain itu, menurut bapa sejarah iaitu Herodotus mengatakan bahawa sejarah merupakan satu kajian yang menceritakan satu kitaran jatuh bangunnya seseorang tokoh, masyarakat dan peradaban. Karya Herodotus yang bertajuk “Histories” memaparkan kisah Perang Parsi yang tercetus pada abad ke 5 S.M..[10] Perang Parsi tercetus apabila golongan atasan seperti Raja Darius, Croesus dan Xerxes mempunyai sikap yang agresif dalam meluaskan tanah jajahan mereka. Selain itu juga, perang ini terjadi ekoran pertembungan dua budaya yang bertentangan. Buktinya, negeri Yunani memperjuangkan kebudayaan Barat sedangkan negeri Parsi memperjuangkan kebudayaan Timur. Herodotus membuktikan dengan cara membuat perbandingan antara kedua-duanya. Perbandingan dari segi kebebasan yang dinikmati oleh orang Yunani dan orang Parsi. Orang Yunani hidup dengan pemerintahan kuku besi sedangkan di Parsi, mereka mengamalkan institusi perhambaan.[11] Jelaslah perbezaan antara kedua-dua negeri ini menyebabkan tercetusnya perang yang mengorbankan banyak nyawa. Sikap tindak tanduk manusia juga telah menyebabkan sejarah itu terhasil.
            Profesor Maurice Mandelbaum dalam bukunya “The Anatomy of Historical Knowledge” telah menyatakan bahawa sejarah bergantung kepada penyelidikan. Tujuan penyelidikan ialah menegakkan kebenaran mengenai kejadian-kejadian khusus yang telah benar-benar berlaku. Beliau berpendapat lagi tugas ahli sejarah iaitu mengumpul babad-babad dan semua rekod berkenaan masa lampau. Rekod-rekod dikumpulkan melalui penyiasatan dan hubungan-hubungan yang wujud di antara fakta-fakta yang tercatat.[12] Sebenarnya, saya bersetuju dengan pandangan beliau. Hal ini demikian kerana kejadian-kejadian sejarah memerlukan penyelidikan untuk mengetahui adakah kejadian itu benar-benar berlaku atau sebaliknya.
            Pada abad ke-19 di Eropah, Leopold Von Ranke, sejarawan dari Jerman mengatakan bahawa sejarah sudah lama wujud sebelum abad ke-19 lagi. Beliau menggunakan istilah sejarah dalam kajiannya terhadap perubahan dan perkembangan hidup manusia, khususnya dalam bidang politik.[13] Pendapat ini pula berbeza dengan Gatrude yang mengatakan bahawa bukan semata-mata mengkaji politik manusia sebaliknya merangkumi keseluruhan kehidupan manusia.[14] Saya kurang bersetuju dengan pandangan Ranke. Hal ini demikian kerana bukan semata-mata faktor politik yang menjadi asas kepada pengkajian sejarah malahan terdapat faktor-faktor seperti ekonomi dan sosial. Faktor-faktor ini sememangnya tidak dapat dipisahkan mengapa ianya berlaku. Di samping itu, Gatrude bersetuju dengan Ranke yang mengatakan bahawa “sejarah lama” telah lama wujud sebelum abad ke-19. [15]
            Tidak ketinggalan juga, sarjana-sarjana Islam seperti Ibn Khaldun dan Al-Masudi turut memberikan pandangan apa itu sejarah. Ibn Khaldun dalam bukunya Al-Muqadimah mengatakan bahawa penjelasan yang halus mengenai asal usul dan pengetahui mengenai bagaimana sesuatu peristiwa itu berlaku.[16] Al-Masudi mentakrifkan sejarah sebagai catatan yang terhimpun tentang keseluruhan ilmu pengetahuan manusia dan dianggap paling mulia dalam sains.[17]
3.0 KEPENTINGAN SEJARAH PADA MASA KINI
3.1 SEJARAH MEMBERIKAN KITA PANDUAN PADA MASA DEPAN
            Setiap manusia memerlukan sejarah sebagai petunjuk dari segi kesedaran mereka tentang segala pengalaman serta kewarasan dan kekuatan azam bagi merealisasikan cita-cita. Sejarah juga dapat mengajar manusia agar manusia sentiasa berada pada landasan yang benar dan berusaha untuk tidak mengulangi kesilapan yang lalu. Masa yang lalu dijadikan sebagai petunjuk dan iktibar bagi seseorang untuk mengendalikan masa yang sedang dialaminya dengan penuh keyakinan dan kekuatan serta dapat merancang masa depan dengan teliti. Masa lalu biarlah menjadi sejarah dalam hidup agar manusia lebih menghargai kehidupan pada masa depan.
            Ilmu sejarah diibaratkan sebagai penglihatan dengan dimensi. Penglihatan pada masa silam kemudiannya masa sekarang dan seterusnya pada masa depan. Perkataan dalam menyelidiki tidak dapat melepaskan diri dari kenyataan pada sekarang yang kita sendiri mengalaminya. Hal ini sedikit sebanyak kita tidak dapat melepaskan diri dari perspektif masa depan. Oleh sebab itulah sejarah pada masa lampau harus kita belajar dengan berpandukan kepada kenyataan mengenai perkembangan situasi sekarang selain menetapkan keinginan dan harapan untuk masa depan.
3.2 SEJARAH DAPAT MEMBERIKAN PENGAJARAN DAN KESEDARAN KEPADA MANUSIA
            Pendidikan dan pengetahuan terhadap sejarah seharusnya digunakan sepenuhnya oleh manusia. Cara ini juga dijadikan sebagai sumber kesedaran kepada individu dan masyarakat. Hal ini bertujuan untuk memupuk semangat baru bagi memperbaiki segala kelemahan, dan seterusnya menilai kesilapan yang pernah dilakukan oleh masyarakat. Pengalaman masyarakat yang lalu telah membolehkan kita lebih berkemampuan untuk membuat sesuatu keputusan yang baik. Stephen Vaugh mengatakan bahawa “… dengan mengkaji sejarah, kita dapat membuat persediaan dengan lebih baik bagi menghadapi sebarang kemungkinan dalam kehidupan moden.”[18]
            Contohnya, peristiwa 13 Mei 1969 atau rusuhan kaum yang berlaku telah memberikan kesan dan pengajaran kepada penduduk Malaysia. Pengajaran yang diperolehi daripada peristiwa itu ialah hubungan antara kaum.Tragedi telah membuka mata semua pihak untuk membuka ruang muhasabah diri supaya memikirkan sejauh mana hubungan antara kita sesama kita sebelum ini dan selepas ini. Semua pihak harus hormat menghormati antara satu sama lain. Selain itu juga, sikap saling percaya mempercayai antara satu sama lain perlu ada dalam jiwa masyarakat supaya peristiwa ini tidak terulang lagi. Kesannya, tidak mustahil ada pihak yang tidak bertanggungjawab mengambil kesimpatan ke atas kelemahan dan perpecahan antara kaum. Kejadian ini juga memberikan pengajaran kita perlulah mengikis sikap perkauman dengan lebih mengutamakan aspek keamanan dalam kehidupan seharian seterusnya mengelakkan peristiwa ini terulang buat kali kedua.
            Contoh lain ialah peristiwa Perang Dunia Pertama yang berlaku pada tahun 1914-1918. Perang ini terjadi disebabkan pembunuhan kerabat diraja Austria-Hungary iaitu Archduke Franz Ferdinand bersama isterinya, Dutchess Sophie di Sarajevo, Bosnia. Kesan pembunuhan itu maka terjadilah perang. Pengajaran dapat dipelajari daripada peristiwa ini ialah banyak nyawa terkorban akibat peperangan ini. Terdapat sekurang-kurangnya 13 juta orang telah terbunuh, ramai juga yang cedera dan cacat seumur hidup akibat daripada perang ini. Selain itu, perang juga telah menyebabkan negara Jerman dituduh sebagai dalang disebalik peperangan tercetus ini sekaligus mengakibatkan Jerman diarahkan untuk memulangkan tanah jajahan mereka. Pihak yang menang iaitu Pihak Berikat telah mendapat pampasan akibat daripada peperangan tesebut.[19]
            Contoh lain ialah semangat jihad dan zuhud dalam kalangan umat Islam seperti dua orang khalifah terkenal iaitu Khalifah Abu Bakar as-Siddiq dan Khalifah Umar al-Khattab telah mendedahkan kepada umat Islam supaya memahami sejarah dalam konteks agama, an menyambung perjuangan Nabi Muhammad SAW dan para sahabat baginda.[20] Pemahaman agama yang mantap membolehkan umat Islam mencipta kejayaan.
3.3 PANDUAN UNTUK MENERAJUI NEGARA
            Sesebuah negara sememangnya mempunyai sejarah tersendiri. Sejarah mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan hidup matinya sesbuah negara. Sejarah yang lalu menjadi landasan kepada sesebuah negara di dalam arena politik, ekonomi dan pembinaan masyarakat. Mereka melihat peristiwa yang telah berlaku boleh berulang pada masa yang berlainan atau sezaman dan pada masa akan datang.
            Sudah pastinya, sesebuah negara pasti mengalami empat proses pembentukan negara iaitu titik permulaan, kemudian berkembang, zaman kemuncak atau kegemilangan dan seterusnya mengalami zaman kejatuhan negara. Menurut Ibn Khaldun (1332 - 1406) mengatakan bahawa tamadun atau bangsa akan mengalami proses ini. Teori atau pendapat turut disokong oleh Arnold Tonybee (1889 – 1979).
            Contoh, kerajaan Marxist di Rusia muncul sebagai kerajaan Martxist yang berwibawa selepas tamatnya Revolusi 1917.[21] Usaha-usaha pemimpin seperti Lenin (1870 – 1924) dan Stanlin (1879 – 1953), Rusia menjadi salah satu negara yang menjadi kuasa besar dunia pada tahun 1945. Kejayaan dan taraf ini bertahan bahagian pertama dekad 1980-an. Melalui pertengahan dekad tersebut, Rusia mengalami krisis ekonomi yang teruk dan tidak dapat bertahan lagi. Pelbagai usaha yang dilakukan tetapi tidak berjaya. Mickhail Gorbanchor telah berjaya mengatasi masalah tersebut dengan membuat dasar Glanost. Usaha kerajaan Marxist ini berakhir pada tahun 1990 oleh gerakan politik dan ekonomi yang berjaya menghancurkan Kerajaan Marxist.[22]
3.4 WARISAN UNTUK GENERASI AKAN DATANG
            Generasi pada masa akan datang adalah pewaris kepada segala pengetahuan daripada masyarakat silam. Sejarah yang lalu boleh dijadikan warisan kepada generasi akan datang. Sejarah juga perlu dipelajari dan diketahui agar sesuatu yang dipusakai akan terus kekal diwarisi dan tidak lenyap dalam pemikiran masyarakat moden ini.
            Penulisan sejarah juga jelas menunjukkan bahawa kecintaan terhadap sejarah dalam diri manusia itu tidak dapat disingkirkan scara azali dalam diri manusia. Tambahan pula, sesuatu masyarakat yang lalu menulis sesuatu yang berkaitan mengenai asal-usul keturunan dan salasilah raja yang telah membuktikan wujudnya sesuatu bangsa yang bertamadun. Buktinya, Sejarah Melayu (Sulalatus Salatin) dan Tuhfat al-Nafis masing-masing dikarang oleh Tun Sri Lanang dan Raja Ali Haji menggambarkan mengenai asal-usul keturunan dan salasilah raja serta kewujudan bangsa. Jelaslah masyarakat silam menulis sejarah untuk tatapan generasi akan datang  untuk dikaji.

RUMUSAN
            Ilmu sejarah merupakan cabang ilmu akademik yang dipenuhi dengan pelbagai peristiwa yang berlaku. Justeru, sejarah merupakan satu keperluan asas kepada setiap individu dan masyarakat. Tanpa sejarah, manusia akan kehilangan arah, tidak mempunyai identiti diri, budaya, dan bangsa yang sebenar. Sejarah mempunyai nilai dan kepentingan yang tersendiri kepada individu, masyarakat dan negara. Pelbagai sejarah masa lalu dijadikan sebagai pedoman dan iktibar agar kita tidak mengulangi kesilapan yang sama. Sekiranya hal ini terjadi maka hancurlah kehidupan seseorang individu, masyarakat dan negara. Justeru itu, seboleh-bolehnya kita seharusnya melakukan pelbagai usaha yang jitu supaya sejarah ini tidak terulang.

BIBLIOGRAFI
A.L, Rowse. The Use of History. New York: The Coolier Book, 1965.
Arba’iyah Mohd Noor. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2002.
Bilcher Bala. Penyelidikan dan Penulisan Sejarah. Bangi: Pusat Pengajian Jarak Jauh, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2002.
Ibn Khaldun. al-Muqaddimah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2000
Mohamad Kamal Kamaruddin. Sejarah Eropah. Petaling Jaya, Selangor: Prentice Hall Pearson Malaysia Sdn Bhd, 2009.
Muhd Yusof Ibrahim. Ilmu Sejarah: Falsafah, Pengertian dan Kaedah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1997.
Muhd. Yusof Ibrahim. Pengertian Sejarah Beberapa Perbahasan Mengenai Teori dan Kaedah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1986
Mustafa Haji Daud. Sejarah Perjuangan Islam. Kuala Lumpur: Penerbitan GST Book Store Sdn. Bhd, 2000.
S. Homerow. Theodore, Reflection an History and Historius Madison. Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1987.
Suntharalingam, R.. Pengenalan Kepada Sejarah. Kuala Lumpur: Marican & Sons (M) Sdn Bhd, 1985.
Talif al-Khindi. The Histories of Masudi. Albany State: University of New York Press, 1975.


[1] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, (Bangi: Pusat Pengajian Jarak Jauh, Universiti Kebangsaan Malaysia, 2002), 7
[2] S. Homerow  Theodore, Reflection an History and Historius Madison, (Wisconsin: The University of Wisconsin Press, 1987), 3
[3] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, 4
[4] Ibid, 3
[5] Ibid, 5
[6] Ibid, 6
[7] A.L,  Rowse, The Use of History, (New York: The Coolier Book,1965), 7
[8] Muhd. Yusof Ibrahim, Pengertian Sejarah Beberapa Perbahasan Mengenai Teori dan Kaedah, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,1986), 4-5
[9] Suntharalingam, R, Pengenalan Kepada Sejarah, (Kuala Lumpur: Marican & Sons (M) Sdn Bhd, 1985), 4
[10] Ibid, 5
[11] Ibid, 58
[12] Ibid,ms 5
[13] Bilcher Bala, Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, 6
[14] Ibid, 7
[15] Ibid,8
[16] Ibn Khaldun, al-Muqaddimah, (Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka,2000), x
[17] Talif al-Khindi, The Histories of Masudi, (Albany State: University of New York Press, 1975), 32
[18] Arba’iyah Mohd Noor, Ilmu Sejarah dan Pensejarahan, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,2002),8
[19] Mohamad Kamal Kamaruddin, Sejarah Eropah, (Petaling Jaya,Selangor: Prentice Hall Pearson Malaysia Sdn Bhd,2009),271
[20] Mustafa Haji Daud, Sejarah Perjuangan Islam, (Kuala Lumpur: Penerbitan GST Book Store Sdn. Bhd,2000),. 50
[21] Mohd Yusof Ibrahim, Ilmu Sejarah: Falsafah, Pengertian dan Kaedah, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,1997),47
[22] Ibid, 45

No comments:

Post a Comment