Saturday, 19 May 2018

PERKEMBANGAN MUZIUM DI MALAYSIA


1.0     PENDAHULUAN
Perkataan muzium berasal daripada perkataan Yunani iaitu ‘muoseion’ yang membawa maksud tempat suci untuk menghiburkan para pengunjungnya. Orang Roman membataskan istilah muoseion sebagai tempat perbincangan ahli falsafah. Selain tu, muzium merujuk kepada nama kuil Sembilan Dewi Muses iaitu anak-anak Dewa Zeus. Hal ini dianggap sebagai lambang kepada ilmu dan kesenian. Anak perempuan Dewa Zeus menjaga hal-hal berkaitan kesenian, sejarah, epik, lirik, syair, tarian, astronomi dan keagamaan. Selain itu, hasil kerja seni rakyat mempunyai perkaitan langsung dengan
peristiwa lampau turut dipamerkan di tempat suci ini. Mereka menganggap karya mereka sebagai sesuatu amat membanggakan. [1]
      Definisi muzium menurut International Council of Museum (ICOM) sebagai institusi bersifat tetap, tidak mencari keuntungan, memberi perkhidmatan kepada masyarakat, menguruskan perkembangannya, terbuka kepada umum, mengumpul, memulihara, menghubungkan, mempamerkan untuk pendidikan dan menghibur bukti-bukti tinggalan manusia dan alam sekitar. [2] Definisi lain bagi muzium ialah sebuah bangunan atau bilik mempunyai fungsi untuk mempamerkan sesuatu yang jarang, menarik atau hasil kerja yang mempunyai unsur spesimen seni, sains dan ciptaan. [3]
Sejarah muzium apabila muzium pertama ditubuhkan di dunia iaitu Muzium Alexanderia, Mesir pada sekitar kurun ke 3 Sebelum Masihi oleh oleh Ptolemy II. Ini berikutan penemuan dari inskripsi yang ditulis oleh Tiberius Claudiud Balbilus dari Rom sekitar tahun 56 SM. Terdapat juga sumber yang menyatakan ia dibangunkan pada tahun 283 SM oleh Ptolomeus I. Pada tahun 1925, seorang ahli arkeologi bernama Leonard Wolley yang pada ketika itu bertugas di Muzium Ashmolean, Oxford, England mendakwa muzium purba pertama di dunia ialah Muzium Ennigaldi. Hal ini demikian kerana beliau secara tidak sengaja menjumpai penemuan luar biasa iaitu muzium itu semasa menjalankan kerja-kerja eskavasi sebuah istana di Babylon. Muzium ini dipercayai dibina pada tahun 530 SM oleh Puteri Ennigaldi iaitu anak perempuan Raja Nabonidus yang merupakan raja terakhir Empayar Neo-Babylon. Menurut tradisi ketika itu, anak-anak perempuan diraja Mesopotamia menjaga hal-hal keagamaan dan ilmu pengetahuan. Wolley mengemukakan pandangan berdasarkan penemuan label muzium terawal yang beliau temui pada kebuk silinder yang diperbuat daripada tanah liat yang ditulis dalam Bahasa yang berbeza iaitu Bahasa Sumeria purba dan Bahasa Semitik yang lebih moden. Wolley dalam bukunya mengaktakan bahawa;

"These," it said, "are copies from bricks found in the ruins of Ur, the work of Bur-Sin king of Ur, which while searching for the ground-plan [of the temple] the Governor of Ur found, and I saw and wrote out for the marvel of beholders.”

Berdasarkan kenyataan di atas menunjukkan masyarakat pada ketika itu telah mengkaji sejarah dalam tempoh 2500 SM iaitu sejak dari zaman kerajaan Ur. Hal ini dapat dibuktikan lagi dengan penemuan kebuk dan gendang daripada tanah liat yang ditemui yang merupakan bukti kejatuhan Empayar Rom. Kemungkinan label yang ditemui oleh Walley merupakan label berusia 100 tahun atau lebih awal daripada itu dan disimpan bersama tarikh tinggalan batu bata asal. Wolley menganggap ini sebagai rekod penggalian saintifik pertama di Ur. Beliau mengagumi dengan kehebatan bidang arkeologi di Ur. Beliau juga berpendapat bahawa muzium ini yang paling kuno tetapi telah mendahului muzium moden yang pertama kira-kira dua milenium. [4]
2.0     SEJARAH PERKEMBANGAN MUZIUM DI MALAYSIA
Pada tahun 1883, Muzium Perak terletak di Taiping, Perak merupakan muzium pertama ditubuhkan di Malaysia. Muzium ini ditubuhkan atas cadangan dari seorang Residen Perak pada ketika itu iaitu Sir Hugh Low.  Kurator Muzium Perak yang pertama ialah Leonard Wray Junior (1883-1904) iaitu Pegawai Penguatkuasa dalam Organisasi Pentadbiran Taman Bukit Larut untuk mengumpulkan segala bahan berkaitan sejarah, sosio-ekonomi, etnologi, geologi, botani dan zoologi. Pihak Inggeris membina muzium kerana mereka merasakan perlunya ada sebuah pusat untuk mengkaji budaya dan adat resam setempat. Tujuan mereka adalah untuk memahami cara hidup masyarakat tempatan bagi memudahkan mereka mentadbir tanah jajahannya. Selain itu, muzium turut dijadikan sebagai pusat rekreasi dan tempat pertemuan sosial komuniti penjajah. Ia juga merupakan salah satu instrumen propaganda pihak Inggeris untuk memperlihatkan sumbangan penjajah kepada masyarakat yang dijajah. Kemudiannya, muzium ini berkembang maju dengan kepelbagaian pameran artifak seperti himpunan buah-buahan tempatan dan herba-herba di alam Melayu, mengumpulkan data sejarah pembesar-pembesar di negeri Perak, pakaian persalinan dan alat-alat kebesaran keluarga diraja Perak dan budaya serta adat resam setempat. [5]
Pada tahun 1888, Sir Charles Brooke iaitu Rajah Putih Sarawak menubuhkan Muzium Sarawak di Kuching, Sarawak. Pada masa yang sama, Muzium Selangor ditubuhkan oleh Residen British Selangor pada ketika itu iaitu Frank Swettenham. Muzium itu siap dibina pada tahun 1904. Pada tahun 1910, Muzium Perak dan Muzium Selangor disatukan di bawah satu pemerintahan yang sama. Pada tahun 1932, kedua-dua muzium ini dipisahkan dan diletakkan di bawah pentadbiran kedua negeri masing-masing.  Muzium Selangor hampir musnah akibat terkena ledakan bom yang digugurkan oleh kapal terbang B29 tentera Bersekutu pada 10 Mac 1945 iaitu berakhirnya Perang Dunia Kedua. Selepas negara mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1957, Muzium Negara dibina di atas tapak yang sama. Ianya dirasmikan pada 31 Ogos 1963.[6]
Pada masa kini, institusi muzium seperti cendawan tumbuh selepas hujan. Ini dapat dibuktikan lagi dengan jumlah penubuhan muzium semakin bertambah. Faktor peningkatan jumlah muzium ini ialah kesedaran orang ramai terhadap peranan dan fungsi muzium yang dilihat semakin mencabar dalam meniti arus kemajuan dan globalisasi. Hampir setiap negara di seluruh dunia mempunyai muzium masing-masing. Setiap muzium mempunyai objektif penubuhannya yang tersendiri. Muzium dibina berpaksikan kekuatan koleksi yang amat tinggi nilai sejarahnya. Berdasarkan statistic terkini yang dikeluarkan oleh Jabatan Muzium Malaysia, Malaysia mempunyai sebanyak 189 buah muzium di seluruh negara termasuk muzium-muzium di bawah kerajaan persekutuan, kerajaan negeri, pihak berkuasa tempatan, agensi-agensi kerajaan, pihak swasta dan institusi-institusi pendidikan.
Muzium-muzium dibahagikan mengikut jenis-jenis pengurusan iaitu muzium nasional, muzium negeri atau daerah, muzium institusi atau jabatan, muzium universiti dan muzium persendirian. Berdasarkan jenis-jenis pengurusan muzium yang ada dapat diklasifikasikan mengikut fungsi iaitu bidang iaitu muzium arkeologi, muzium sejarah, muzium kebudayaan, muzium alam semulajadi, muzium maritim, muzium Orang Asli atau pribumi, muzium Islam, muzium patung lilin, muzium automobil, muzium hutan, muzium zoologi, muzium senibina, muzium diraja dan muzium padi. [7]
Bermula dari hobi mengumpul objek-objek kecil yang dikatakan pelik, unik dan menarik yang menjadi koleksi yang besar sehingga memerlukan tempat yang khusus dan eksklusif untuk menyimpannya. Semangat inkuiri atau perasaan ingin tahu yang tinggi dalam kalangan cendekiawan dan golongan bangsawan, kaedah pengkajian dan penyelidikan diwujudkan bagi memperolehi lebih banyak dapatan melalui satu-satu objek yang dikaji. Mengambil kira semua perkara ini maka terhasillah muzium yang berfungsi sebagai sebuah institusi pendidikan yang menjadi tumpuan orang ramai.
3.0     FUNGSI MUZIUM
3.1     MUZIUM SEBAGAI WAHANA PENDIDIKAN
Fungsi kewujudan muzium ialah memberikan pendidikan kepada masyarakat. Oleh sebab itu, muzium di Malaysia amnya telah menyediakan beberapa program dan perkidmatan yang tertentu bagi memenuhi kewajipannya dalam bidang ini. Contohnya, jurupandu muzium mengendalikan lawatan pengunjung. Jurupandu muzium terdiri daripada pegawai berpengalaman yang dilantik dengan tujuan memberi penerangan dan maklumat kepada pengunjung. Melalui jurupandu muzium juga, pengunjung memperolehi fakta yang tepat. Cara ini, para pengunjung tidak membuta tuli dengan hanya berjalan dan berlegar-legar di sekitar muzium dan mengelakkan pengunjung daripada cepat bosan dan serik untuk berkunjung ke muzium lagi.
Muzium juga turut mengadakan ceramah bagi menerangkan kepada umum mengenai kemudahan-kemudahan yang terdapat di muzium berkenaan. Pihak muzium menyediakan bahan-bahan selain dari artifak iaitu bahan-bahan rujukan seperti pita-pita rakaman, dang ambar-gambar foto. Bahan-bahan ini boleh ijadkan sebagai sumber pembelajaran dan pengajaran secara tidak langsung kepada pengunjung. Menurut Helmut J. Naumer mengatakan bahawa;
“Education is the key word in the definition, because that is what make the museum of today valid-not just the valuable collections and the striking exhibitions, but the education programs that reach out the community and touch the lives of many.”
Berdasarkan kenyataan diatas jelaslah menunjukkan bahawa pendidikan dan sumber pengetahuan tidak dapat dipisahkan dari muzium kerana fungsi muzium ialah memberikan pendidikan kepada pengunjung muzium.

Selain itu, muzium juga menerbitkan bahan-bahan koleksi sebagai tarikan kepada pengunjung untuk melawat muzium. Sekaligus membuka mata pengunjung untuk menyedari bahawa muzium merupakan institusi pendidikan dan pembelajaran. Muzium juga berfungsi sebagai pusat penyebaran maklumat. Hal ini dapat dibuktikan bahawa pihak muzium mengedarkan pamphlet, bulletin, dan poskad bertujuan menjadikannya bahan maklumat ringkas mengenai sesuatu perkara seperti pameran, tempat-tempat bersejarah dan tokoh-tokoh. Hal ini secara tidak langsung telah mendidik pengunjung sekaligus menarik minat mereka untuk berkunjung ke muzium.
Di samping itu, pihak muzium menyediakan perkhidmatan dalam memberi peluang kepada penuntut-penuntut universiti membuat latihan praktikal. Mereka akan diajar mengenai perjalanan sesebuah organisasi muzium di seebuah negeri atau negara. Mereka juga didedahkan mengenai tanggungjawab, tugas dan peranan bagi setiap jawatan yang ada dalam organisasi muzium. Mereka juga dilatih mengenai cara-cara menyelenggarakan sesebuah pameran sama ada dalam bentuk tetap atau bergerak. Sepanjang tempoh praktikal, penuntut-penuntut akan dapat belajar banyak perkara menegani cara berorganisasi, kemahiran menulis dan bertutur dengan lebih baik. Hal ini boleh dijadikan sebagai pengalaman yang sangat berguna selepas penuntut-penuntut tamat pengajian di universiti. Cara ini juga membantu penuntut-penuntut mendekatkan diri dengan muzium agar perjuangan muzium itu dapat diteruskan hingga sepanjang zaman. Penuntut-penuntut universiti merupakan bakal pelapis yang bakal mentadbir dan diharapkan dapat membawa perubahan yang besar dalam industri permuziuman di Malaysia pada masa akan datang.
3.2     MUZIUM SEBAGAI PUSAT PELANCONGAN
Industri pelancongan Malaysia berkembang pesat. Hal ini demikian kerana keadaan politik, ekonomi dan sosial negara yang stabil dapat meyakinkan masyarakat antarabangsa untuk melawat Malaysia. Disebabkan hal itu, pihak muzium mengambil pelbagai inisiatif untuk memajukan industri permuziuman. Dalam era globalisasi ini, muzium dijadikan sebagai perkampungan global yang mengumpulkan pelancong-pelancong-pelancong tempatan mahupun asing yang menggalakkan keamanan, kefahaman, pendidikan dan komunikasi pelbagai hala. Semua masalah yang dihadapi oleh sesebuah muzium merupakan isu global yang boleh dikongsi bersama dengan muzium-muzium lain melalui Majlis Muzium Antarabangsa (ICOM) dan organisasi yang berkaitan.
Muzium dijadikan sebagai ‘front line’ kepada para pelancong yang datang melawat Malaysia untuk mendapatkan maklumat mengenai sesuatu kawasan yang mereka hendak lawati. Jelaslah menunjukkan bahawa muzium sebagai ‘pintu’ utama yang memperkenalkan pelancong untuk memperolehi maklumat yang lebih mendalam mengenai latar belakan negara yang dihuni oleh masyarakat yang mempunyai latar belakang yang berbeza. Pihak muzium telah menyediakan bahan bacaan bertulis dalam bentuk pamphlet atau brouchers seupaya data yang diterangkan secara lisan oleh jurupandu muzium dapat dijelaskan dan dilengkapkan dalam medium bertulis.
Selain itu, pihak muzium boleh juga mengadakan kerjasama dengan industri kecil dan sederhana (IKS) untuk mempamerkan hasil produk mereka seperti kain batik, songket, barang-barang tembaga dan kraf tangan di muzium dalam bentuk pameran bergerak yang berbentuk sementara. IKS juga boleh memasarkan produk mereka di luar negara. Produk yang mereka pasarkan perlulah mempunyai pelabelan seperti pengenalan dan butir-butir yang jelas mengenai proses pembuatannya, sejarah asal usul dan fungsi barangan tersebut. Menjadi kelebihan sekiranya barangan itu ditulis dalam pelbagai bahasa agar pelancong dapat memahami apa yang cuba disampaikan. Kesannya, pelancong akan berminat dengan kebudayaan masyarakat tempatan dan menjadikan Malaysia sebagai destinasi wajib mereka.
4.0     CABARAN-CABARAN YANG DIHADAPI OLEH MUZIUM PADA MASA KINI

4.1     INFORMATION CENTRE TECHNOLOGY (ICT) DAN KEWUJUDAN MASYARAKAT BERILMU
Perubahan dan perkembangan teknologi maklumat telah berupaya membentuk masyarakat yang mempunyai pengetahuan yang lebih matang dan tinggi jika dibandingkan dengan masyarakat tradisi. Pada masa kini, globalisasi tanpa sempadan telah meledak sekali gus memboleghkan masyarakat berinteraksi di seluruh pelosok dunia dalam sekelip mata sahaja. Sesuatu masyarakat boleh menembusi lingkaran budaya asing. Hal ini telah membawa kepada budaya yang seragam (homogeneous) atau peraturan dunia (world order) yang baru.
       Contoh, saluran televisyen kabel seperi Discovery, CNN Travel, History Channel, dan National Geographic telah mendedahkan maklumat seperti kehidupan masyarakat luar. Sehubungan dengan itu, muzium sekarang perlulah menumpu kepada bentuk pameran yang bersifat antara-budaya (cross-cultural) yang boleh masyarakat menerima manfaat tanpa mengira sempadan geografi yang sempit.
Ledakan teknologi telah memberi cabaran kepada muzium. Hal ini demikian kerana anak-anak muda khususnya lebih berminat dengan permainan berbentuk ‘play station’ bagi mengisi masa lapang mereka. Jika salah satu fungsi muzium adalah untuk mendidik dan memberi hiburan maka muzium seharusnya memikirkan cara untuk memenangi hati generasi muda untuk berkunjung ke muzium melalui aktiviti dan pameran yang menarik.
4.2     MASALAH PERUNTUKAN KEWANGAN
Tanpa wang yang mencukupi memang sukar bagi muzium untuk menambahkan koleksi baru dan menjalankan aktiviti yang telah dirancangkan oleh pihak muzium. Umum mengetahui bahawa muzium adalah institusi sosial dan pendidikan yang sukar dijual perkhidmatan bagi memperoleh hasil kewangan yang mencukupi untuk membiayai program. Sekiranya adapun pihak yang bersimpati untuk memberikan sumbangan yang sekadar cukup untuk membiayai sebahagian kecil aktiviti sahaja.
       Dalam kes ini, muzium seharusnya menggunakan pendekatan korporat bagi memperoleh sumber kewangan selain mencari penajaan atau sponsor yang terdiri daripada syarikat-syarikat mega meskipun kita sedia maklum mereka amat keberatan untuk membiayai aktiviti-aktiviti yang dijalankan oleh muzium.
4.3     PERSEPSI MASYARAKAT MALAYSIA TERHADAP MUZIUM
Masyarakat Malaysia menganggap muzium negara, muzium negeri dan muzium jabatan hanya dimiliki oleh satu bangsa sahaja. Tambahan pula rata-rata peneraju muzium terdiri daripada bangsa tertentu lalu mereka beranggapan bahawa mereka tidak mempunyai hak untuk menegur dan menentukan perjalanan sesebuah muzium itu. Pihak pentadbiran muzium merasakan mereka melakukan tindakan betul dan mendapat restu semua pihak disebabkan tiada gesaan atau teguran yang membina daripada pihak-pihak yang tidak berpuas hati terhadap perjalanan sesebuah muzium.
       Sesetengah masyarakat Malaysia sering menyamakan atau mengaitkan dengan perkhidmatan kerajaan yang lain. Mereka mempunyai persepsi yang negatif dan tipikal terhadap jabatan-jabatan kerajaan dan pegawai-pegawai kerajaan. Hal ini diburukkan lagi sikap peneraju-peneraju muzium yang menimbulkan kebosanan dalam diri pelanggan. Justeru, persepsi ini perlu diubah. Mereka perlu melihat ke dalam diri dan nilai semula sumbangan yang diberikan setakat ini.
Selain itu, bahan-bahan pameran yang dipamerkan di muzium tidak mencerminkan Malaysia yang mempunyai kepelbagaian bangsa, budaya dan agama. Ini jelaslah menunjukkan tiada usaha untuk mengenegahkan warisan semua masyarakat menyebabkan bangsa-bangsa tertentu merasakan dipnggirkan dan mengambil sikap menjauhkan diri. Hal ini disebabkan wujud ketidakseimbangan masyarakat Malaysia yang dipamerkan di muzium. Lantaran daripada itu, bahan-bahan pameran itu penadsiran artifak dan kaitan hubungan sejarah tanah air tidak sama rata. Mereka berasa kecil hati seolah-olah mereka beranggapan mereka tidak memberikan apa-apa sumbangan terhadap negara.

KESIMPULAN
Institusi muzium masih relevan atau dalam erti kata lain masih diperlukan. Sejarah telah membuktikan bahawa muzium merupakan tempat yang terbaik untuk para ilmuan dan sejarawan berkumpul untuk bertukar-tukar pandangan. Ia mempunyai perkaitan rapat dengan institusi pendidikan. Muzium memerlukan institusi pendidikan sebagai medium untuk mendidik dan menyampaikan maklumat kepada masyarakat terutama generasi muda mengenai sejarah, seni, budaya dan warisan bangsa. Muzium tidak seharusnya dilihat sebagai destinasi pelancongan bila tiba musim cuti persekolahan sahaja tetapi ia harus digunakan sebaik-baiknya oleh masyarakat dalam menimba ilmu pengetahuan di muzium.
Pembelajaran yang dijalankan di kelas atau kulah adalah bersifat teori dan abstrak di mana ianya memerlukan kepada daya pemikiran imaginatif berbanding kaedah pembelajaran di muzium yang memberikan kesempatan kepada pelajar untuk mendalami ilmu pengetahuan dan menimba pengalaman serta mengalami keadaan sebenar. Muzium juga mampu memberikan gambaran yang konkrit dan menjadi media pendidikan yang efektif. Sekali gus memberikan peluang kepada pengunjung terutamanya pelajar untuk lebih memahami dan menghayati sejarah tanah air mereka sendiri dengan lebih berkesan selain mereka diberikan pendedahan terhadap suasana penyelidikan persejarahan.

BIBLIOGRAFI
Nor Hanisah bt. Ahmad.Pengenalan Kepada Dunia Permuziuman. Kuala Lumpur: Jabatan Muzium Malaysia
Direktori Muzium-Muzium Jabatan Muzium Malaysia.(2012).Kuala Lumpur: Jabatan Muzium Malaysia
Profesor Dr. Othman Yatim.(2005).Syarahan Perdana Pembudayaan Muzium dan Pelestarian Warisan, Pembinaan Bangsa. Kuala Lumpur: Universiti Malaya
Theodore Anton Sande (March 1992). “Museums, Museums, Museums” dalam Museum , Management and Curatorship, Number 1. London: Butterworth-Heinemann Ltd.


[1] Lihat Abdullah bin Haji Jedi dalam Muzium Negara Malaysia : Sejarah Perkembangan 1958 – 1975, Latihan Ilmiah, Universiti Kebangsaan Malaysia, 1981, hal. 1
[2] Lihat Timothy Ambrose and Crispin Paine dalam Museum Basics (Second Edition), Routledge Taylor & Francis
Group, London and New York, 2008, hal. 8
[3] Theodore Anton Sande, “Museums, Museums, Museums”, dalam Museum , Management and Curatorship,  Number 1, (London: Butterworth-Heinemann Ltd., March 1992), hal. 186.
[4] Nor Hanisah bt. Ahmad,Pengenalan Kepada Dunia Permuziuman, (Kuala Lumpur: Jabatan Muzium Malaysia) hlm.3
[5] Profesor Dr. Othman Yatim,Syarahan Perdana Pembudayaan Muzium dan Pelestarian Warisan, Pembinaan Bangsa, (Kuala Lumpur: Universiti Malaya,2005),hlm. 18
[6] Nor Hanisah bt. Ahmad, Pengenalan Kepada Dunia Permuziuman, hlm. 6
[7] Direktori Muzium-Muzium Jabatan Muzium Malaysia,Kuala Lumpur: Jabatan Muzium Malaysia
[8] Profesor Dr. Othman Yatim,Syarahan Perdana Pembudayaan Muzium dan Pelestarian Warisan, Pembinaan Bangsa, hlm.22

No comments:

Post a Comment