ABSTRAK
PENGENALAN
Rukun Iman mempunyai enam perkara yang wajib
diketahui iaitu beriman kepada Allah, berman kepada Malaikat, beriman kepada
Malaikat, beriman kepada Kitab, beriman kepada Rasul, beriman kepada Hari
Akhirat dan beriman kepada Qada dan Qadar. Sekiranya kita tidak mempercayai
salah satu Rukun Iman, iman seseorang itu akan terbatal. Surah An-Nissa ayat
136 telah berfirman yang bermaksud, “Wahai manusia yang beriman! Tetapkanlah
iman kamu kepada Allah dan RasulNya, dan kepada Kitab Al-Quran yang telah
diturunkan kepada RasulNya (Muhammad, s.a.w), dan juga kepada Kitab-kitab Suci
yang telah diturunkan dahulu daripada itu. Dan sesiapa yang kufur ingkar kepada
Allah, dan Malaikat-malaikatNya, dan Kitab-kitabNya, dan Rasul-rasulNya dan
juga Hari Akhirat, maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang amat
jauh.”
Berdasarkan ayat di atas Allah berfirman Rukun
Iman hanya ada lima perkara sahaja iaitu beriman kepada Allah, beriman kepada
Malaikat, beriman kepada Rasul, beriman kepada Kitab, dan beriman kepada Hari
Akhirat. Tetapi dalam ayat ini juga tidak menyebut beriman kepada Qada dan Qadar.
Namun begitu, Rukun Iman ke-6 yang
digariskan oleh Rasulullah tetap mempunyai asas di dalam al-Quran berdasarkan
kepada ayat 22-23 dalam Surah Al Hadid yang membawa maksud, tidak ada sesuatu
kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang
menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami)
sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah
mudah bagi Allah. (Kamu diberitahu tentang itu) supaya kamu tidak bersedih hati
akan apa yang telah luput daripada kamu, dan tidak pula bergembira (secara
sombong dan bangga) dengan apa yang diberikan kepada kamu. Dan (ingatlah),
Allah tidak suka kepada tiap-tiap manusia yang sombong takbur, lagi
membanggakan diri.
Dalam kajian ini pengkaji lebih memfokuskan
rukun iman kelima iaitu beriman kepada Hari Akhirat. Hari Akhirat merupakan
pengakhiran kehidupan semua makhluk di dunia yang fana. Kehidupan di dunia
hanya sementara dan tidak sebegitu penting. Firman Allah swt dalam surah Al-Anam
ayat 32 yang membawa maksud, “dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan
permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan: dan demi sesungguhnya
negeri akhirat itu lebih baik bagi manusia yang bertaqwa. Oleh itu, tidakkah
kamu mahu berfikir?”
Allah swt turut menggambarkan betapa
dahsyatnya hari Akhirat. Allah berfirman dalam Surah Al-Zalzalah ayat 1-2
membawa maksudnya: Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang
sedahsyat-dahsyatnya, Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya.
Ibnu Hajar berkata, "Sejumlah berita
tanda-tanda kiamat, bahawa keluarnya Dajjal adalah awal dari tanda-tanda kiamat
besar, dengan terjadinya perubahan secara menyeluruh di muka bumi. Dan diakhiri
dengan wafatnya Isa A.S. Sedangkan terbitnya matahari dari Barat adalah awal
dari tanda-tanda kiamat besar yang mengakibatkan perubahan keadaan langit. Dan
berakhir dengan terjadinya kiamat. "Ibnu Hajar berkata lagi," Hikmah
dari kejadian ini bahawa ketika terbit matahari dari barat, maka tertutuplah
pintu taubat. "(Fathul Bari)
Jelaslah menunjukkan terbitnya matahari
sebelah Barat merupakan tanda kiamat besar yang pertama. Selepas terbitnya
matahari ke arah Barat pintu taubat telah ditutup dan sebarang taubat tidak
diterima oleh Allah SWT.
Sebelum terjadi perkara itu, kita perlu
bermuhasabah diri. Adakah bekalan kita cukup untuk menghadapi alam akhirat?
Bagaimana kita persediaan kita untuk menempuhi alam yang kekal abadi? Mari kita
renungkan bait lirik lagu Pergi Tak Kembali nyanyian Rabbani.
“Setiap insan pasti merasa saat perpisahan
terakhir dunia yang fana akan ditinggalkan hanya amalan yang dibawa.” Bait
lirik membawa maksud setiap manusia yang hidup pasti akan mati. Sebelum manusia
meninggalkan dunia, pasti manusia mempunyai bekalan untuk di bawa menunju ke
alam akhirat. Sebaik-baik bekalan ialah taqwa.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Manusia
yang paling bijaksana dalam kalangan kamu ialah manusia yang bermuhasabah
dirinya dan menyediakan bekalan amal salih sebelum menghadapi kematian. Manusia
yang tidak bijaksana ialah manusia yang terpedaya dengan pujukan hawa nafsunya
dan sentiasa berangan-angan kosong terhadap Allah (mengharapkan ganjaran Allah
tanpa berusaha)." (Hadis riwayat At-Tirmizi dan Ibnu Majah).
Objektif kajian ini ialah mengetahui
sejauhmanakah penghayatan mahasiswa Universiti Sains Malaysia (USM) mengenai
bekalan akhirat dan mengetahui tindakan mereka untuk menambah bekalan akhirat.
METODOLOGI KAJIAN
Dalam kajian yang dijalankan, pengkaji
menggunakan kaedah soal selidik dan temu bual. Kaedah-kaedah ini digunapakai
untuk mengetahui sejauhmanakah persepsi mahasiswa terhadap bekalan akhirat.
Kaedah temu bual telah menemu bual mahasiswa-mahasiswa yang dipilih secara rawak. Soalan yang
dkemukakan ialah apa yang mereka faham mengenai bekalan akhirat. Daripada
soalan yang dikemukakan ada yang tahu bekalan akhirat tetapi tidak tahu cara
melakukannya. Ada juga yang tidak tahu sebab perlunya bekalan akhirat.
Selain itu, kaedah soal selidik juga digunakan untuk mengetahui bilangan mahasiswa
yang menjawab soal selidik yang dikemukakan kepada mereka. Soal selidik
mengandungi soalan mengenai tindakan mereka untuk menambah bekalan akhirat. 10
orang mahasiswa yang dipilih secara rawak untuk menjawab soal selidik yang
dikemukakan.
KONSEP BEKALAN AKHIRAT
Dalam hadis lain menyebut, dari Abu Hurairah
r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seseorang anak Adam
mati putuslah amalnya kecuali tiga perkara : sedekah jariah atau fisabillah
atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang
berdoa untuk kedua ibu bapanya."
Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 197
membawa maksud, (Masa untuk mengerjakan ibadat) Haji itu ialah beberapa bulan
yang termaklum. Oleh yang demikian sesiapa yang telah mewajibkan dirinya
(dengan niat mengerjakan) ibadat Haji itu, maka tidak boleh mencampuri isteri,
dan tidak boleh membuat maksiat, dan tidak boleh bertengkar, dalam masa
mengerjakan ibadat Haji. Dan apa jua kebaikan yang kamu kerjakan adalah
diketahui oleh Allah; dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana
sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta
sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai manusia yang berakal (yang dapat
memikir dan memahaminya).
Taqwa berasal dari perkataan Arab yang membawa
maksud memelihara diri daripada seksaan azab Allah SWT dengan cara mentaati
perintahNya dan menjauhi perkara-perkara yang ditegahNya. Taqwa disebut
sebanyak kali dalam Al-Quran. Hal ini jelaslah menujukkan taqwa merupakan bekalan
terbaik kita di akhirat.
TINDAKAN MAHASISWA UNTUK MENAMBAH BEKALAN
AKHIRAT
Rajah 1:
Tindakan Mahasiswa Menambah Bekalan Akhirat
(gambar tu tak boleh keluar)
Rajah 1 menunjukkan statistik mahasiswa daripada dua pusat pengajian yang
dipilih secara rawak iaitu Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (PPIP) dan Pusat
Pengajian Ilmu Kemanusiaan (PPIK). Berdasarkan statistik ini menunjukkan
majoriti mahasiswa memilih sadaqah jariah, ilmu yang memberikan manfaat kepada manusia
lain, zikrullah, qiamulaill, doa anak soleh terhadap kedua-dua ibu bapa dan
membaca Al-Quran sebagai tindakan mereka menambah bekalan akhirat.
SADAQAH JARIAH
Berdasarkan rajah di atas menunjukkan kesemua
responden memberikan jawapan sadaqah jariah sebagai tindakan mereka menambah
bekalan akhirat.
Sedekah atau dalam bahasa Arab disebut sadaqah membawa maksud benar.
Menurut syara’ membawa maksud ialah pemberian sesuatu kepada manusia yang
memerlukan dengan tujuan mahu mendekatkan diri kepada Allah S.W.T. Sedekah
sangat dituntut dalam syarak. Allah S.W.T membuka pintu rezeki setiap Mukmin
yang ikhlas bersedekah kerana Allah S.W.T.
Dalam
Hadis Rasulullah SAW pernah bersabda Zubair al-Awwam : “Hai Zubair, ketahuilah
bahawa kunci rezeki hamba itu ditentang Arasy, yang dikirim oleh Allah SWT
kepada setiap hamba sekadar nafkahnya. Maka siapa yang membanyakkan pemberian
kepada manusia lain (Sedekah), nescaya Allah membanyakkan baginya. Dan siapa
yang menyedikitkan, nescaya Allah menyedikitkan baginya.”[1]
Fadilat
bersadaqah ialah Allah S.W.T ialah sedekah dapat menghapuskan dosa dan penyakit
kedekut seseorang. Manusia diuji dengan datangnya penyakit hendaklah berusaha
mencari penawar untuk penyakit yang kita hadapi. Setiap penyakit ada penawar
kecuali mati. Begitu juga dengan sedekah. Rasulullah pernah bersabda,
“ubatilah penyakit di antara kamu dengan
sedekah.”
ILMU YANG
MEMBERIKAN MANFAAT KEPADA ORANG LAIN
Berdasarkan rajah di atas menunjukkan kesemua
responden memberikan jawapan ilmu yang memberikan manfaat kepada manusia lain
sebagai tindakan menambah bekalan akhirat.
Ilmu atau dalam bahasa Inggeris yang disebut sebagai knowledge ialah
suatu kefahaman manusia terhadap sesuatu perkara. Menurut Prof Syed Naquib al
Attas mengatakan bahawa ilmu ialah sesuatu yang sampai ke dalam diri setiap
insan yang memberikan makna dalam kehidupan.
Rasulullah
s.a.w bersabda yang bermaksud, "Sampaikan daripada aku walaupun satu
ayat". Hadis ini menunjukkan bahawa setiap kalimah, pengajaran, ilmu,
tazkirah, risalah, nasihat yang kita ambil daripada ayat-ayat al-Quran dan
hadis Rasulullah s.a.w adalah merupakan ilmu-ilmu yang bermanfaat kepada manusia
yang disampaikan. Ilmu yang kita sampaikan merupakan saham kita di akhirat
kelak. Seterusnya ilmu yang kita sampaikan tidak akan pernah putus kerana ia
sentiasa berterusan hingga hari kiamat.
Dalam hadis lain Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang
memberi contoh kebaikan, maka ia mendapat pahala dan pahala manusia yang meniru
perbuatannya hingga hari kiamat; dan sesiapa yang memberi contoh kejahatan,
maka ia mendapat dosa dan dosa manusia yang meniru perbuatannya hingga hari
kiamat.” [2] Berdasarkan
kepada hadis dapat disimpulkan ilmu yang kita peroleh atau tahu hendaklah
dikongsi kepada manusia lain sama ada ilmu fardu ain atau fardu kifayah agar manusia
lain dapat manfaat daripada ilmu yang kita sampaikan. Sebaliknya ilmu yang
tidak memberikan manfaat kepada manusia lain maka penyampai ilmu mendapat
ganjaran dosa yang berterusan sampai ke akhirat.
Oleh itu ilmu yang baik dan bermanfaat adalah ilmu yang mendorong
pemiliknya untuk beramal dengan segala perkara yang dapat mendekatkan dia
kepada Allah ‘Azza wa Jalla, menjalankan perintah Allah dan menjauhi
laranganNya dan tidak melampaui batasan-batasan yang ditetapkan oleh Allah.
ZIKRULLAH
Berdasarkan
rajah di atas menunjukkan bahawa sembilan daripada 10 responden memilih jawapan
Zikrullah sebagai tindakan mereka untuk menambah bekalan akhirat.
Zikrullah merupakan ungkapan umum
yang terangkum dalamnya mengingati Allah SWT. Zikrullah bukan sahaja melafazkan
Subhanallah, Alhamdulillah, dan Allahu Akbar. Hakikat Zikrullah secara luas dan
sempurna hanya dapat kita capai dengan kita berusaha mentaati Allah pada setiap
masa kerana seseorang itu apabila ia taat kepada Allah itu bermakna ia ingat
kepada Allah.
Abu
Darda r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bertanya kepada
para sahabatnya r.a, “Mahukah aku khabarkan kepada kamu mengenai sebaik-baik
amalanmu yang amat suci di sisi Allah yang meninggikan darjatmu ke peringkat
yang tertinggi sekali, yang lebih mulia daripada menafkahkan emas dan perak di
Jalan Allah, yang lebih utama daripada menghadapi musuh di tengah-tengah medan
jihad, maka kamu tanggalkan lehernya atau mereka menanggalkan lehermu? Para
Sahabat berkata, “Bahkan, apakah itu Ya Rasulullah s.a.w?” Rasullah saw bersabda,
“Zikrullah.”[3]
Berdasarkan
hadis ini jelaslah menunjukkan zikirullah dapat mengingati Allah jiwa akan
menjadi tenang. Zikrullah merupakan santapan manusia mukmin. Oleh itu kita
sentiasa membasahi lidah kita dengan mengingati Allah. Insyaallah hidup kita
akan bahagia di dunia dan di akhirat.
Dalam hadis lain ialah dari Abu
Hurairah r.a berkata Rasulullah s.a.w bersabda, “Ada dua buah kalimat yang
ringan di lisan namun berat di dalam Al-Mizan, dan keduanya dicintai oleh
ar-Rahman, iaitu ‘Subhanallahi wabihamdihi, subhanallahil ‘azhim’.” [4]
Dalam hadis ini menunjukkan Allah SWT Maha Penyanyang terhadap manusia.
QIAMULAIL
Berdasarkan
kepada rajah di atas menunjukkan bahawa sembilan daripada 10 responden memilih
jawapan Qiamulail sebagai jawapan.
Qiam bermaksud bangun manakala Lail bermaksud
malam. Dalam konteks ini, qiamulail membawa maksud bangun untuk beribadat
kepada Allah SWT pada 2/3 malam atau sekurang-kurangnya 1/3 akhir malam,
bermula dari pukul 3 pagi hingga terbit fajar. Amalan ini sangat digalakkan
seperti disebutkan dalam hadis Rasulullah saw yang membawa maksud, “hendaklah
kamu bersolat malam. Sesungguhnya ia amalan orang yang soleh sebelum kamu,
amalan yang mendekatkan kepada Tuhanmu, penghapus kesalahan dan pencegah dosa.”[5]
Dalam hadis lain meyebut bahawa Rasulullah SAW
bangun sebahagian daripada malam bersembahyang hingga bengkak kedua kakinya,
maka aku (Aisyah) berkata kepada baginda, mengapa Rasulullah SAW lakukan ini
semua, bukankah dosa tuan telah diampunkan oleh Allah sama ada yang terdahulu
ataupun yang terkemudian? Baginda menjawab: Salahkah aku menjadi hamba yang
bersyukur?” Rasulullah saw seorang yang maksum (tidak pernah melakukan dosa)
pun melakukan qiamulail sampai bengkak kakinya. Ini menunjukkan Rasulullah saw
bersyukur kepada Allah swt kerana Allah SWT memberikan waktu akhir malam untuk
beribadat kepada Nya.
Amalan-amalan yang boleh kita lakukan ialah
melakukan solat-solat sunat sekurang-kurangnya dua rakaat, membaca Al-Quran,
berzikir, beristighfar dan berdoa. Pada waktu ini merupakan waktu yang mustajab
untuk berdoa. Solat-solat sunat yang kita boleh kerjakan pada waktu ini ialah
solat sunat Tahajud, solat sunat Hajat, solat sunat Witir, solat sunat Taubat,
solat sunat Tasbih, dan solat sunat Istikharah.
Mungkin
ada kalangan mahasiswa tidak cukup lima waktu maka mereka menjawab melakukan
qiamulail sebagai bekalan akhirat. Rasionalnya mahasiswa mengetahui qiamulail
ini juga boleh menampung kekurangan solat Fardu lima waktu sehari semalam. Hal
ini bertepatan dalam hadis Rasulullah saw. Daripada Abu Hurairah bahawa
Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya amalan seseorang yang mula-mula sekali dihisab
pada hari kiamat adalah solatnya, jika solatnya baik (diterima), maka beruntung
dan berbahagialah ia. Dan jika solatnya rosak (tidak diterima), maka kecewa dan
rugilah dia. Kiranya terkurang sesuatu daripada solat fardunya, Allah
berfirman: “Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai solat sunat yang dapat
menampung solat fardunya?” Demikianlah keadaan semua amalnya yang lain
dihisab.” [6]
MEMBACA AL-QURAN
Berdasarkan rajah di atas menunjukkan
bahawa sembilan mahasiswa daripada 10 responden menjawab membaca Al-Quran
sebagai tindakan mereka untuk menambah bekalan akhirat.
Al-Quran
merupakan kitab suci bagi umat Islam. Al-Quran ialah wahyu Allah SWT yang
diturunkan kepada Rasulullah saw melalui perantaraan Malaikat Jibrail. Al-Quran
diturunkan kepada Rasulullah saw secara berperingkat-peringkat dalam tempoh 23
tahun. Hal ini bertepatan dalam firman Allah swt dalam surah Al-Qiyamah ayat 17
dan 18 yang membawa maksud, “Sesungguhnya Kamilah yang berkuasa mengumpulkan
Al-Quran itu (dalam dadamu), dan menetapkan bacaannya (pada lidahmu). Oleh itu,
apabila Kami telah menyempurnakan bacaannya (kepadamu, dengan perantaraan
Jibril), maka bacalah menurut bacaannya itu.”
Dalam
hadis menunjukkan membaca Al-Quran merupakan bekalan yang perlu dibawa ke
Akhirat yang membawa maksud dari Abu Umamah ra. dia berkata: Aku mendengar
Rasulullah saw bersabda, "Bacalah Al Qur'an sesungguhnya ia akan datang di
hari Kiamat menjadi syafaat (penolong) bagi pembacanya. Jelaslah Al-Quran dapat
memberikan manfaat kepada si pembacanya.
Hadis
lain menerangkan fadilat membaca Al-Quran yang membawa maksud dari Abdullah bin
Mas’ud ra, Rasulullah pernah bersabda, “Barangsiapa membaca satu huruf dari
Al-Quran maka baginya satu pahala dilipatgandakan 10 kali ganda. Aku tidak
mengatakan ayat Alif Lam Mim itu satu huruf tetapi alif satu huruf lam satu
huruf dan mim satu huruf.” [7]
Hal ini menunjukkan walaupun kita membaca satu huruf dari ayat Al-Quran tetap
diberi ganjaran pahala. Pahala ini jugalah merupakan saham kita di akhirat
kelak.
DOA ANAK SOLEH KEPADA IBU BAPA
Berdasarkan kepada rajah di atas
bahawa tujuh mahasiswa daripada 10 responden memilih jawapan doa anak soleh
kepada ibu bapa sebagai tindakan mereka untuk menambah bekalan akhirat.
Ibu
bapa ialah individu yang melahirkan, mengasuh, mendidik membesarkan dan
menyediakan keperluan dari kita kecil sehinggalah dewasa. Tanpa ibu bapa tidak
mungkin kita berada di dunia ini. Ibu bapa juga merupakan individu paling
istimewa bagi setiap manusia. Hal ini demikian kerana mereka sanggup berkorban
segala-galanya demi kebaikan dan keselamatan anak-anaknya. Hal ini bertepatan
dalam firman Allah SWT dalam Surah Luqman ayat 14 dan 15 membawa maksud, “Dan
Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah
mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung
hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua
tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu;
dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). Dan
jika mereka berdua mendesakmu supaya engkau mempersekutukan denganKu sesuatu
yang engkau - dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka
janganlah engkau taat kepada mereka; dan bergaulah dengan mereka di dunia
dengan cara yang baik. Dan turutlah jalan orang-orang yang rujuk kembali
kepadaKu (dengan tauhid dan amal-amal yang soleh). Kemudian kepada Akulah
tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang
kamu telah kerjakan.”
Redha
Allah terletak kepada redha ibu bapa. Janganlah jadi anak derhaka kepada ibu
bapa. Anak derhaka tidak akan selamat di dunia dan akhirat. Firman Allah swt
dalam surah Al-Isra ayat 23 membawa maksud, “Dan Tuhanmu telah perintahkan,
supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah
engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau
kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka
janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun
perkataan "Ha", dan janganlah engkau menengking menyergah mereka,
tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” Oleh
itu, kita sebagai anak jangan sesekali menderhaka kepada ibu bapa. Walaupun
kita seorang yang beragama tetapi sikap kita yang menderhaka kepada ibu bapa
maka amalan yang dikumpul menjadi sia-sia. Kisah Ilqamah patut dijadikan
pengajaran kepada mahasiswa untuk berbakti kepada ibu bapa agar menjadikan satu
bekalan kita menuju ke akhirat.
KESIMPULAN
buat sendiri
RUJUKAN
A. Sholeh Muhammad Basalamah Tabungan Hari
Akhirat. (1994). Victory Agencie, Kuala Lumpur
Agama : Amal Jariah Bekalan Akhirat (2015, 7
April). Berita Harian Online. Dicapai pada Mac 30, 2016 daripada http://www.bharian.com.my/node/46114
Azizi (2012, 20 Mei) Penuhkan Bekalan Akhirat
Kita. Zizi 1199 Wordpress. Dicapai pada Mac 30, 2016 daripada https://zizi1199.wordpress.com/2012/05/20/penuhkan-bekalan-akhirat-kita/
Ibnu Idris Bangkit Semula Sesudah Mati. (2000).
Penerbit Hidayah, Kuala Lumpur
Mohd Azli Bin Mohd Ali (2015, 24 April) Anak
soleh tabung akhirat ibu, ayah. Sinar Harian Online. Dicapai pada April 3, 2016
daripada http://www.sinarharian.com.my/rencana/anak-soleh-tabung-akhirat-ibu-ayah-1.382976
[1] Hadis
Riwayat ad-Daruquthni dari Anas r.a.
[2] Petikan
Kitab Tanbihul Ghafilin halaman 13
[3] Riwayat
Ahmad, At-Tarmizi, Ibnu Majah, Ibnu Abi Dunya, Al-Hakim dan Al-Baihaqi
[4] HR.
Bukhari [7573] dan Muslim [2694]
[5]
Hadis Riwayat Muslim
[6]
Hadis Riwayat At-Tirmizi r.a.
[7]
Hadis Riwayat At Tarmizi
No comments:
Post a Comment