Saturday, 19 May 2018

PENGGUNAAN GAYA-GAYA BERFIKIR SEBAGAI PENYELESAIAN MASALAH KESESAKAN JAMBATAN PULAU PINANG


1.0  PENDAHULUAN
Idea pembinaan jambatan yang menghubungkan Pulau Pinang dengan Butterworth dicetuskan oleh Tun Dr Lim Chong Eu pada tahun 1950-an. Namun ideanya itu dianggap tidak masuk akal. Hal ini demikian kerana mereka menganggap mana ada jambatan dibina di wilayah berkenaan pada zaman tersebut. Idea beliau juga dicadangkan oleh Tun Abdul Razak  pembinaan jambatan bg menghubungkan Seberang Perai dgn Pulau Pinang. Pada tahun 1982, idea beliau dapat direalisasikan apabila kerja pembinaan mula dijalankan. Jambatan ini siap dibina pada 13 April 1985, hanya tiga tahun sahaja dan ia memakan belanja sebanyak RM 850 juta. Jambatan ini mula dibuka pada 14 September 1985. Pada 3 Ogos 1985, Tun Dr Mahathir Mohamad telah merasmikan pembukaan jambatan ini dengan memandu kereta pertama Malaysia iaitu Proton Saga sambal mengibarkan Jalur Gemilang dengan penuh gaya.
Di samping menjadi simbol ikon bagi Pulau Pinang, jambatan ini juga merupakan jambatan terpanjang di Asia serta kelima terpanjang di dunia jambatan ini juga telah dilebarkan pada Ogos tahun lalu dan kini ianya dapat menampung kapasiti kenderaan berjumlah 155,000 sehari berbanding 120,000 sebelum ini. Panjang keseluruhan jambatan adalah 13.5km iaitu di mana 8.4 km daripadanya dibina di atas air. Jambatan ini mengadaptasi konsep San Francisco Golden Gate Bridge. Buktinya jambatan ini dilengkapi dengan empat buah menara ditengahnya, berdiri setinggi 33 meter dari paras laut dan diteguhkan dengan kabel konkrit. Jambatan ini direka oleh mendiang Tan Sri Prof Chin Fung Kee, seorang jurutera geoteknik yang termahsyur.
     
  1.0  PUNCA KESESAKAN DI JAMBATAN PULAU PINANG

Pengguna Jambatan Pulau Pinang yang berulang alik antara Seberang Perai dan bahagian pulau sering mengalami kesesakan lalu lintas sehingga berjam-jam lamanya. Fenomena ini bukanlah sesuatu yang asing bagi pengguna jambatan. Kepesatan ekonomi di Pulau Pinang terutamanya di bahagian pulau menyebabkan lebih 120,000 buah kenderaan keluar masuk jambatan pada setiap hari. Jumlah itu bertambah kepada 130,000 pada musim perayaan dan cuti sekolah.
      Kesesakan berlaku terutamanya pada waktu puncak iaitu 7 pagi hingga 9 pagi dan 5 petang hingga 7 malam. Ini disebabkan pengguna tidak berminat menggunakan perkhidmatan awam seperti feri  kerana kurang efesiensi serta tidak saling berhubungan antara tempat kerja. Kebiasaannya, pengguna tidak menggunakan feri kerana terpaksa menunggu giliran agak lama memandangkan ramai juga menggunakan perkhidmatan itu pada waktu pagi dan petang. Ini menunjukkan pengguna lebih rela menggunakan jambatan daripada feri walaupun jaraknya yang agak jauh.
Punca lain ialah berlaku kemalangan di atas jambatan menyebabkan berlakunya kerumitan. Selain itu juga, kenderaan yang membawa muatan berat di jambatan telah menyebabkan pergerakan bertambah lambat terutamnya pada waktu puncak.
Berdasarkan punca-punca yang dinyatakan menyumbang kepada kesesakan di Jambatan Pulau Pinang. Dengan menggunakan gaya berfikir iaitu pemikian kreatif, pemikiran positif-negatif, pemikiran konstruktif dan pemikiran proaktif dalam menyelesaikan masalah tersebut.
  
2.0  PENGGUNAAN GAYA-GAYA BERFIKIR SEBAGAI PENYELESAIAN MASALAH
2.1  PEMIKIRAN KREATIF
Kreatif bermaksud pelbagai cara arau idea yang menghasilkan sesuatu konsep, idea, cara menyelesaikan masalah dan cara meleraikan konflik. Kemahiran ini juga memerlukan seseorang menghasilkan sesuatu yang baru. Pemikiran jenis ini juga tidak mengehadkan kepada jawapan yang ada.
Jambatan yang sedia ada tidak mampu menampung kepadatan kenderaan yang keluar masuk jambatan. Menerusi kaedah pemkiran kreatif, jambatan yang sedia ada kepada jambatan dua tingkat. Pembinaan jambatan dua tingkat sebagai alternatif mengurangkan kesesakan di jambatan. Bahagian atas jambatan dua tingkat itu sebagai tambahan sekiranya jambatan di bahagian bawah mengalami kesesakan. Keadaan ini dapat melancarkan aliran trafik.
Idea pembinaan tram di atas jambatan Pulau Pinang merupakan cara mengurangkan kesesakan di jambatan. Tram ialah kenderaan aliran ringan yang dipandu mengikut rel dan kabel.  Rel dibina di atas jalan raya dan ia dikawal secara elektronik. Laluan khas untuk tram perlu dibina di atas jambatan yang menghubungkan pulau ke tanah seberang. Tram boleh dibina tanpa sebarang proses mengambil alih tanah kerana landasan tram boleh dibina di atas jalan raya dan boleh dikongsi bersama kenderaan lain. Ini juga dapat mengurangkan kesesakan di jambatan. Penggunaan tram ini dapat menjimatkan masa, kos dan mengurangkan pencemaran. Sistem tram ini telah dipraktikkan di luar negara seperti Sepanyol dan Turki. Oleh yang demikian, sistem tram dilihat sebagai nilai tambah mengurangkan kesesakan jambatan Pulau Pinang.

2.2              PEMIKIRAN POSTITIF DAN NEGATIF
Pemikiran positif ialah gaya berfikir yang melihat kebaikan, manfaat dan keuntungan terhadap sesuatu idea. Pemikiran jenis ini telah mencetuskan pemikiran secara logik. Manakala pemikiran negative ialah gaya berfikir yang melihat masalah atau keburukan sesuatu idea. Kebiasaanya, pemikiran jenis ini meramalkan sesuatu yang buruk sekiranya idea itu dihasilkan. Walaupun ianya bersifat negative, pemikiran dapat membantu membuat penilaian samaada berkesan atau tidak.
Pembinaan terowong dasar laut dilihat sebagai sesuatu yang positif yang boleh dilaksanakan sebagai alternatif selain pembinaan jambatan. Pembinaan terowong dasar laut ini boleh dibina di kawasan yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi di bahagian Pulau seperi kawasan persiaran Gurney sehingga ke Tanjung Tokong. Ini kerana kawasan tersebut jauh daripada kedua-dua jambatan Pulau Pinang. Ini sekaligus dapat menjimatkan masa kerana tidak memerlukan pengguna untuk memandu jauh.
Pembinaan terowong dasar laut juga memberikan kesan negatif kepada pengguna dan kehidupan laut. Hal ini demikian kerana aspek keselamatan perlu diambil kira sekiranya berlakunya sesuatu yang tidak dijangka seperti letupan dan kemalangan di dalam terowong. Sesuatu yang tidak dijangka ini telah memberikan kesan kepada keseluruhan pengguna yang menggunakan terowong dasar laut ini. Selain itu, habitat laut diancam kerana habitat dan rantaian makanan hidupan laut bakal terganggu sekiranya pembinaan ini dijalankan. Hal ini demikian kerana hidupan laut saling bergantungan. Terumbu karang dirosakkan sekaligus telah memberikan perubahan terhadap ekosistem laut di kawasan tersebut.
Selain itu, penggantian feri kepada kapal yang besar dilihat sebagai alternatif dalam mengurangkan kesesakan jambatan. Hal ini demikian kerana pengurusan feri yang sedia ada tidak efisien menyebabkan pengguna jarang menggunakan feri. Namun dari sudut negatif, penggunaan  kapal besar memerlukan kos yang tinggi. Kos pembinaan kapal besar ditanggung oleh pengusaha industri feri dan pengguna. Pembelian kapal besar yang biasanya diimport dari luar negara seperti Belanda telah menelan kos yang banyak. Kos penyelenggaran kapal juga berganda jika dibandingkan dengan penyelenggaran feri kerana terdapat komponen kapal tidak terdapat di Malaysia. Pengguna juga menanggung peningkatan harga tambang kapal bersesuaian dengan peningkatan perkhidmatan yang disediakan jika dibandingkan dengan tambang feri dikenakan RM1.20 bagi penjalan kaki dan RM7.50 bagi kenderaan. Peningkatan harga tambang bakal memberikan impak kepada kadar kekerapan penggunaan kapal oleh pengguna.

2.3              PEMIKIRAN KONSTRUKTIF
Pemikiran jenis ini merujuk kepada memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada pada sesuatu idea untuk membolehkan sesuatu idea untuk membolehkan sesuatu idea dijalankan dan berjaya dilaksanakan.
Penambahbaikan yang boleh dilaksanakan bagi mengurangkan kesesakan jambatan adalah penambahan dan perluasan lorong yang sedia ada iaitu tiga lorong kepada lima lorong termasuk lorong khas untuk pengangkutan awam seperti bas. Ini dapat dilihat bahawa lorong sedia ada tidak mampu menampung kepadatan kenderaaan yang menggunakan jambatan pada setiap hari. Lorong khas untuk kenderaan awam seperti bus perlu disediakan bagi mengalakkan penggunaan untuk menjadi pelanggan pengangkutan awam. Adanya laluan khas ini kadar ketersampaian dan ketepatan masa dapat dioptimumkan.
            Seterusnya, sistem pengangkutan awam perlu dipulihkan kepada lebih efisien. Sistem pengangkutan awam di Pulau Pinang tidak berhubungan antara bahagian Pulau dan tanah Seberang terutamnya pengangkutan bas rapid. Pihak pengurusan bas rapid di Penang wajar untuk menyediakan bas khas yang menghubungkan kedua-dua kawasan tersebut melalui jambatan. Pengguna tidak perlu menaiki feri di Seberang dan mengambil bas rapid untuk menuju ke destinasi di bahagian pulau dan sebaliknya. Sekaligus dapat menjimatkan masa dan kos pengguna.  Cara ini menyebabkan pihak pengendali bas rapid mengeluarkan kos untuk membayar tol dan jarak perjalanan yang agak jauh.  
2.4              PEMIKIRAN PROAKTIF
Pemikiran jenis ini memperlihatkan seseorang itu melihat jauh ke hadapan. Selain itu, seseorang menggunakan gaya jenis ini dapat menjangkakan kemungkinan yang bakal berlaku sekiranya seseorang itu terus menerus menggunakan idea yang ada. Oleh itu, seseorang itu telah merancang strategi untuk masa hadapan.
Langkah yang boleh dijalankan untuk mengatasi kesesakan di jambatan ialah penguatkuasaan undang-undang yang lebih ketat dan efisien. Contohnya, pemasangan litar tertutup CCTV di setiap lima batang lampu jalan raya di atas jambatan seperti dilaksanakan di Singapura di mana keseluruhan jalan-jalan utama mereka dilengkapi sistem tersebut dalam mengawal kadar kemalangan jalan raya. Sistem ini juga dapat mengesan hadlju kenderaan yang berada di atas jambatan.
Kaedah ini juga membolehkan pihak berkuasa seperti polis trafik membuat pemantauan seacar berkala dan sistematik bagi mengelakkan kemalangan terutamnya ketika waktu puncak. Hanya kerana kemalangan kecil di atas jambatan telah menyebabkan kesesakan berjam-jam. Oleh itu, penguatkuasaan undang-undang menerusi kompaun dan denda yang lebih fleksibel yang bersesuaian dengan kesalahan yang dilakukan. Cara ini bertujuan memberikan didikan dan motivasi kepada pengguna. 
Di samping itu juga, pihak berkuasa mengawal keluar masuk kenderaan berat semasa waktu puncak bagi mengurangkan kesesakan di jambatan. Umum mengetahui bahawa kenderaan berat bergerak agak perlahan kerana membawa muatan berlebihan dan uzur. Sekiranya berlaku kemalangan di atas jambatan, penggunaan helikopter dilihat sebagai tindakan pantas untuk mengalih dan mengangkat kenderaan tersebut ke tempat lain boleh dilakukan oleh pengendali jambatan Pulau Pinang iaitu Penang Bridge Sdn. Bhd. Sekali gus masalah ini diselesaikan dengan cepat.

3.0  KESIMPULAN
Kesimpulan berdasarkan gaya-gaya berfikir yang bersesuaian digunakan berdasarkan situasi dapat memberikan satu penyelesaian masalah yang terbaik bagi mengatasi masalah ini berlarutan. Setiap masalah sudah pasti ada jalan penyelesaian. Penyelesaian masalah cepat atau lambat sahaja untuk dilaksanakan.

BIBLIOGRAFI
Astro Awani, (2016, Julai), Sistem tram paling sesuai di George Town - Ahli Akademik, daripada the world wide web: http://www.astroawani.com/berita-malaysia/sistem-tram-paling-sesuai-di-george-town-ahli-akademik-110518
BERNAMA, (2008, Januari), Kesesakan Jambatan Pulau Pinang: Apa Punca Dan Kesudahannya? daripada the world wide web: http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news_lite.php?id=307115
Munir Shuib, Azlena Zainal, Nursyida Sidit (2009). Teknik Meningkatkan Kemahiran Berfikir. Selangor: Prentice Hall.
Matbagero, (2011 Ogos), Sejarah Jambatan Pulau Pinang daripada the world wide web: http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=589936

     

No comments:

Post a Comment