1.0
PENGENALAN
Peradaban China memperlihatkan beberapa kelainan. Antaranya,
kebudayaan yang agak nyata dan kadar kesinambungan sejarah yang tiada tolok
bandingnya. Perubahan yang berlaku di China tetapi dengan kekecualian-kekecualian kecil merupakan gerak penyesuaian
mengembalikan kekuatan diri dan mengukuhkan semula asas dan teras peribadi yang
diwarisi. Corak perkembangan yang sama berlaku dalam bidang penulisan sejarah
atau pensejarahannya.[1] Maka
terciptalah pensejarahan China. Pensejarahan China
terbahagi kepada dua fasa, iaitu fasa moden dan fasa tradisional. Oleh sebab
itu, pensejarahan China tradisional mempunyai satu kitaran yang dikenali
sebagai Pusingan Wangsa. Sebagai contoh, Wangsa yang bermula pada zaman China
tradisional ialah Wangsa Shang dan berakhir pada zaman Wangsa Qing.[2]
Menurut Abdul
Rahman Haji Ismail mengatakan bahawa kitaran sejarah adalah satu gagasan yang
pernah mempengaruhi penanggapan ahli-ahli sejarah tentang pola dan perjalanan
sejarah. Selain itu, sejarawan Yunani
seperti Thucidides (471-400 SM) dan Polybius (197-117SM)
berpendapat bahawa pusingan sejarah merupakan sesuatu keadaan sentiasa berulang
sehingga selesai satu pusingan sejarah
seterusnya akan bermulalah satu pusingan sejarah yang baru. Walau
bagaimanapun, tanggapan ini tenggelam di Eropah kerana perkembangan pengaruh
agama Kristian. Secara keseluruhannya, gagasan kitaran sejarah tidak pernah
meninggalkan kesan yang mendalam dalam pensejarahan Eropah. Hal ini berbeza
dengan pensejarahan China. Buktinya, pusingan wangsa merupakan satu corak
gagasan kitaran sejarah dan acuan kepada pensejarahan tradisionalnya. Pusingan
ini menjadi penggerak kepada kesedaran sejarah dan kegiatan pensejarahannya.[3]
Seterusnya,
penulis akan mengupas dengan lebih terperinci mengenai konsep pusingan wangsa
dalam pensejarahan China tradisional dengan bersertakan contoh wangsa yang
sesuai. Dalam esei ini penulis memilih wangsa Ming.
2.0
KONSEP PUSINGAN WANGSA
Pusingan wangsa adalah gagasan yang tidak dapat ditembung oleh
setiap orang yang mengkaji sejarah China tradisional. Ianya dilahirkan oleh
pandangan alam yang menyakini adanya keselarasan di antara kitaran alam
cakerawala dengan alam manusia. Hal ini dapat dirumuskan bahawa setiap kerajaan
atau wangsa atau dinasti yang berkuasa di China telah menguasai seluruh
masyarakat manusia. Pusingan wangsa ini terpaksa melalui suatu pola yang
berulang. Setiap wangsa melalui proses kelahiran, perkembangan, kegemilangan
dan kejatuhan wangsa. Seterusnya wangsa baharu akan mengalami proses kitaran
yang sama.
Wang Chung (270-100 SM), seorang cendekiawan terkemuka pada zaman
Han berpendapat bahwa,
“Setiap zaman
ada peringkat kemakmuran dan peringkat keruntuhannya. Yang kemudian
itu(peringkat keruntuhan) bila berlanjutan, akan membawa kepada kemusnahan.
Keadaannya adalah seperti pakaian atau makanan: ketika mula-mula dibuat(pakaian
itu) segar dan padat, tetapi setelah diguna buat seketika ia lusuh; ketika baru
dimasak(makanan itu) harum dan bersih, tetapi selepas beberapa hari ia busuk”.[4]
Selain itu, Ssu-ma
Ch’ien, ahli sejarah China terulung dalam bukunya Shih Chi memberi penekanan
yang berbeza sedikit daripada Wang Chun iaitu,
Kerajaan wangsa Hsia terkenal dengan kejujuran, yang
setelah masa berlalu, merosot sehingga orang durjana menukarnya menjadi sesuatu
yang reput. Maka, para penganjur Shang yang mengganti Hsia memperbaiki
kecacatan ini dengan amalan cinta hormat. Tetapi cinta hormat merosot sehingga
orang durjana menjadikannya suatu kegiatan bertahayul terhadap roh. Maka, para
penganjur selepasnya memperbetulkan kesilapan ini dengan kehalusan dan
peraturan. Tetapi kehalusan juga merosot sehingga di tangan orang durjana ia
menjadi omong-omongan. Maka,yang diperlu untuk mengubah omong-omongan. Maka,
yang diperlu untuk mengubah omong-omongan ini ialah pengembalian kepada
kejujuran, kerana jalan yang dilalui tiga wangsa purbakala itu adalah itu
adalah seperti suatu pusingan, yang apabila telah berakhir, mesti bermula
semula.[5]
Alam mempengaruhi politik dan kepercayaan China. Buktinya, mereka
percaya raja merupakan ketua utama negara adalah Putera T’ien (T’ien-tzu).
Raja dianugerahi mandat memerintah (t’ien-ming) oleh T’ien. T’ien
merupakan kuasa teragung untuk memimpin manusia dalam kesentosaan. Tien-ming
seharusnya diberikan kepada raja yang berwibawa dan berkaliber dalam kalangan
manusia. Ini merupakan satu amanah yang dianugerahkan oleh raja yang berwibawa.
Sekiranya amanah ini dicabuli atau dikhianati maka anugeraha ditarik balik dan
dianugerahkan kepada T’ien-tzu yang baru pula.
Bekas T’ien-tzu dilucutkan kedudukannya. Menurut kata Mengtzu (Mencius),
seorang pelopor aliran Kungfutzu,
“Yang mengakuri T’ien akan kekal, yang mencanggahi T’ien akan
punah.”
Natijah daripada tanggapan di atas jelaslah menunjukkan bahawa raja
yang berjaya adalah raja yang direstui T’ien. Menurutnya lagi, “Raja yang
gagal adalah raja yang didurjanainya. Orang yang mendakwa diri sebagai penerima
mandat itu sendirilah sebenarnya. Bukanlah T’ien yang memendekkan hidup
manusia; mereka sendiri yang menamatkannya.”
Buku 6, Shu Ching pada bahagian keempat menyatakan bahawa seorang
penasihat raja iaitu I Yin menasihatkan rajanya iaitu pengasas wangsa Shang
dipetik sebagai berkata:
Adalah
sukar untuk bergantung kepada T’ien; perlantikannya tidaklah tetap. Kalau
kebaikkannya tidak tetap, dia akan mengekalkan takhtanya; kalau kebaikkannya tidak
tetap, dia akan hilang kesembilan-sembilan wilayah(kerajaanya). Raja Hsia yang
akhir tidak dapat mengekalkan kebaikan(nenek moyangnya), tetapi menghina
roh-roh dan memeras rakyat.T’ien tidak lagi memanjangkan perlindungannya
kepadanya. T’ien melihat ke sekeliling ke seluruh pelusuk(dunia) untuk memberi
petunjuk kepada seseorang yang patut menerima perlantikannya, yang gemar
mencari kebaikan, yang dapat dijadikan raja segala roh. Kemudian muncullah I
Yin dan T’ang. Kedua-duanya memiliki kebaikan yang hening dan dapat memuaskan
hati T’ien. Dia(T’ang) mendapat kurniaan T’ien untuk menjadi pemilik hina-dina
(seluruh rakyat) kesembilan-sembilan wilayah, dan maju mengubah tanggal
permulaan Hsia (menggantikan Hsia). Bukanlah T’ien mempunyai apa-apa
penyebelahan peribadi di sebelah Shang; dia hanya memberi kurnianya kepada
kebaikan...Kebaikan dan kejahatan tidak secara salah mengenai manusia, tetapi
T’ien menurunkan nestapa atau kegembiraan menurut gerak laku mereka.
Hal ini menunjukkan gagasan t’en-ming
dimahsyurkan oleh pengasas-pengasas wangsa Chou (1122 SM-156 SM).
Pengasas-pengasas pada wangsa ini membenarkan dan menggalakkan wujudnya putaran
atau kitaran yang setiap satunya mengundurkan diri apabila selesai pusingan
wangsa dan seterusnya diberikan kepada wangsa yang baharu. Bangsawan Chou (Chou
Kung) telah memberi nasihat kepada Wu, pengasas wangsa Chou iaitu “Kita
hendaklah meninjau sungguh-sungguh wangsa Hsia dan Yin... Raja(Zhou) kini
mewarisi mandat yang sama, saya kira, seperti yang dimiliki oleh kedua-dua
wangsa itu.”
Apabila
menimbulkan keraguan mengenai masa depan Chou, Bangsawan Chou menambah, “Hendaklah
raja dan menteri-menteri dengan sungguh-sungguh, dengan saling pengertian
berikrar, “Kita telah menerima T’ien-ming, dan ia(wangsa Zhou) akan agung
seperti Hsia(Xia) yang panjang usia; ia tidak akan gagal mencapai zaman yang
panjang seperti Yin. Aku mendoakan Raja, melalui rakyat bawahannya,
berpanjangan menerima mandat T’ien.”
Masyarakat
China telah merumuskan bahawa tiada satu wangsa yang kekal buat selama-lamanya.
Mereka mengharapkan wangsa yang berkuasa itu terus menerus melakukan kebaikan
dengan itu akan berpanjangan usia wangsa. Sekiranya tidak melakukan kebaikan, T’ien-tzu
yang baru akan memusnahkannya. “Bukanlah aku yang berani memulakan
pemberontakan, tetapi disebabkan oleh jenayah-jenayah raja Hsia, T’ien telah
menugaskan aku menghancurkan mereka,” dakwa T’ang, pengasas wangsa Shang
(Yin). Wangsa ini berkuasa sebelum wangsa Chou (1766 – 1122 SM) dalam usaha
untuk mengesahkan kuasanya.
Enam
setengah abad kemudian, Wu, pengasas Chou (1122-256 SM) mengisytiharkan bahawa “Kedurjanaan
(kezaliman) Shang telah melampaui batas. T’ien memerintahkan aku supaya
memusnahkannya. Kalau aku tidak mentaati T’ien, maka kejahatanku adalah serupa
besarnya...aku memimpin kamu melaksanakan hukuman yang ditugaskan T’ien.”
Berdasarkan
pernyataan di atas jelaslah menunjukann berakhirnya wangsa Shang dan bermulanya
wangsa Chou. Alasan ‘Kehendak Kuasa Agung – T’ien’ maka berlakunya penggantian
kepimpinan negara. Bertambah kukuhlah gagasan psuingan wangsa.
Keyakinan
terhadap Mandat T’ien (t’ien-ming) ialah kepercayaan orang China tradisional
terhadap adanya perubahan sejarah manusia disebabkan berubahnya keadaan dan
penggantian unsur kekuasaan yang ada pada alam itu sendiri. Wu Hsing antara
kepercayaan paling mahsyur dalam kalangan orang China. Wu Hsing iaitu Lima
Unsur atau Lima Penggerak terdiri daripada tanah, air, api, logam dan
kayu(pokok). Unsur-unsur ini dianggap setiap satunya sebagai penaung, penggerak
dan pencorak sesuatu zaman atau wangsa. Unsur penanung akan tamat sebaik sahaja
pembentuk
peribadi kerajaan telah tamat tempoh kekuasaannya. Wangsa baru dianggap
berkuasa di bawah lindungan unsur yang baharu pula.
Pendokong-pendokong
Wu Hsing mempercayai bahawa unsur-unsur penggerak ini tidak boleh wujud
serentak dengan paras kekuatan yang sama pada masa yang sama. Terdapat
perbezaan dan pertentangan pendapat mengenai kaedah susunan giliran
masing-masing. Ada yang menganggap bahawa unsur-unsur itu saling kuasa
menguasai dengan aturan tanah yang dikuasai kayu, kayu dikuasai logam, logam
dikuasai api, api dikuasai air, air dikuasai tanah dan begitulah seterusnya
pusingan berulang semula. Di samping itu, ada juga berpendapat bahawa unsur-unsur
itu lahir melahirkan antara satu sama lain dengan susunan tanah melahirkan
logam, logam melahirkan air, air melahirkan kayu(pokok), kayu melahirkan api
dan api melahirkan tanah... Berulanglah
pusingan mengikut giliran yang sepatutnya. Dan terdapat aliran-aliran lain yang
menyusunnya sesuai dengan keyakinan dan keperluan-keperluan mereka pula.
Walau
bagaimanapun, wangsa pencelah antara Han Awal (220 SM- 8 M) dan Han Kemudian
(25 M – 220 M) iaitu Wang Mang telah mengambil kesempatan dengan mendakwa
Mandat T’ien adalah miliknya. Selain itu, beliau mengakui bahawa dirinya
berketurunan Maharaja Kuning (Huang Ti) yang dinaungi unsur tanah. Sebilangan
besar golongan berpengaruh termasuk keluarga diraja Han mempercayainya kerana
mereka percaya unsur api yang dipercayai sebagai penaung wangsa Han telah
tamat. Maka dengan itu, istiadat pucuk pimpinan dipindahkan dari unsur api
(Han) kepada unsur tanah (Hsin) mengikut kaedah pusingan unsur sekaligusnya
terdapat penggantinya. Oleh itu, pusingan yang baru telah bermula.
Menurut
kaedah yang dimasyurkan oleh seorang pemikir zaman akhir Zhou, Tsou Yen(mati
pada 270 SM) ini, giliran atau pusingan itu adalah berturutan seperti berikut:
Raja Shun(dinaungi unsur Tanah), Raja Yu/wangsa Hsia(dinaungi unsur kayu), Raja
T’ang/wangsa Shang(dinaungi unsur logam), Raja Wu/wangsa Zhou(dinaungi unsur
api), Raja Ch’eng/wangsa Ch’in(dinaungi unsur air), Liu Pang/wangsa
Han(dinaungi unsur tanah).[6]
Aspek
penulisan dapat dilihat pada konsep pusingan wangsa. Menurut Abdul Rahman Haji
Ismail mengatakan bahawa bagi tujuan politik, raja diakui sebagai sebagai benar-benar direstui oleh T’ien. Maka wangsa yang
mengganti perlu berusaha bertungkus-lumus
menyusun sejarah wangsa yang diganti. Pengasas wangsa selalunya terdiri
daripada orang bijaksana dan dikurniakan kefahaman yang baik terhadap
masalah-masalah yang berlaku. Oleh sebab itu, mereka bekerja keras.
Chun tzu atau manusia
sempurna, manakala pemerintah-pemerintah yang terakhir pula dikisahkan sebagai
seburuk-buruk hsiaa-jen atau manusia
kerdil yang durjana. Wangsa yang mengganti sememangnya telah diutuskan T’ien
untuk menyelamatkan manusia daripada wangsa lama yang sudah tidak direstuinya
lagi. Sesebuah wangsa tidak dianggap sempurna sekiranya wangsa tersebut tidak
dapat menghasilkan kitab sejarah rasmi yang lengkap tentang kerajaan yang
diganti. Penghasilan kitab wangsa yang diganti dapat mengesahkan
tamatnya riwayat wangsa berkenaan dan sekali gus merasmikan kelahiran wangsa
tersebut.
Penamatan sejarah wangsa yang
diganti menjadi lebih rasmi dan sah sekiranya para pegawai sarjana wangsa yang
diganti sendiri terlibat menulis kitab sejarah menutup kisah tentang wangsa
yang diganti.[7]
Jelaslah konsep pusingan wangsa adalah berteraskan kepada perkara-perkara yang
telah disebutkan di awalnya. Konsep ini diaplikasikan dalam contoh wangsa yang
dipilih dalam pensejarahan China tradisional.
3.0 KEMUNCULAN, PERKEMBANGAN DAN KEHANCURAN WANGSA MING
3.1KEMUNCULAN WANGSA MING
Wangsa Ming berlangsung dari tahun 1368
hingga tahun 1644. Wangsa ini merupakan wangsa terakhir diasaskan oleh orang
Han sendiri. Wangsa ini diasaskan apabila wujudnya keadaan yang bermasalah
seperti peperangan, kebuluran, banjir dan kebangkitan orang Cina terhadap
pemerintah orang Monggol iaitu Wangsa Yuan (tahun 1279 hingga tahun 1368). Kebangkitan
orang China terhadap orang Monggol bermula pada tahun 1340-an lagi. Hal ini
demikian kerana kemunculan beberapa pemimpin pemberontak yang mendakwa bahawa
mereka memperoleh mandat dari syurga.[8]
Wangsa Ming ini diasaskan oleh Zhu
Yuanzhang (Chu Yuan-chang). Beliau memerintah wangsa ini pada tahun1368 hingga
tahun 1398. Beliau berasal daripada golongan rakyat biasa. Kisah beliau menjadi
maharaja bermula apabila keluarga beliau telah meninggal dunia akibat
kebuluran. Kemudian beliau mencari perlindungan di kuil Buddha. Beliau mula
membaca dan menerima ajaran Confucius di kuil Buddha. Walau bagaimanapun kuil
Buddha itu musnah kerana kebakaran. Ekoran daripada kebakaran iru, sami-sami
Buddha melarikan diri ke tempat yang selamat untuk menyelamatkan diri
masing-masing. Apabila beliau berusia 25 tahun, beliau menyertai kumpulan
pemberontak. Dari situ bakat kepimpinannya terserlah. Ini terbukti beliau dan
pengikutnya menguasai hilir Sungai Yangtze pada tahun 1364. Dari situlah beliau
memakai gelaran Putera Wu. Pada tahun 1367, beliau berjaya menguasai
keseluruhan Lembah Sungai Yangtze dan terus mara menguasai bahagian selatan
melalui jalan laut.[9]
Di samping itu, beliau bijak mengambil
kesempatan ke atas perpecahan orang Monggol dengan mengadakan misinya ke utara.
Pada tahun 1368, tentera Chu Yuan-chang iaitu di bawah pimpinan Hsu Ta telah
menyerang Cambaluc. Hasil daripada sarangan ini, pasukannya berjaya menawan Nanking
iaitu ibu negeri wangsa Yuan.
Kemudiannya, beliau telah mengisytiharkan
sebuah wangsa baru iairu wangsa Ming. Wangsa Ming membawa maksud “kebijaksanaan”
atau “kegemilangan”. Pada peringkat awal penubuhan wangsa itu, Nanking dikekalkan
sebagai ibu kota. Pada tahun 1421, Peking dijadikan sebagai ibu negeri wangsa
Ming.[10]
3.2
PERKEMBANGAN WANGSA MING
3.2.1
EKSPEDISI MARITIM
Maharaja Ming Cheng Zhu (1403-1424 T.M.)
atau Maharaja Yong Le, telah menggalakkan dan menaja ekspedisi pelayaran secara
besar-besaran. Buktinya, pada tahun 1403, beliau mengarahkan wilayah Fukien
membina sebanyak 137 buah kapal laut. Pada tahun yang sama, beliau juga
mengarahkan wilayah Soochow, Kiangsu, Kiangsi, Chekiang, Hunan dan Kwangtung
untuk membina 200 buah kapal lagi. Pembinaan kapal diteruskan sepanjang tahun
1404 hingga tahun 1407. Dalam tempoh tersebut, sebanyak 1681 kapal berjaya
dibina. Wilayah Longjiang dijadikan sebagai pusat pembinaan kapal yang terbesar.
Aktiviti
pelayaran bermula pada tahun 1405 hingga tahun 1433. Sepanjang tempoh ekspedisi
pelayaran, terdapat tujuh ekspedisi kelautan telah dijalankan. Buktinya,
pelayar-pelayar Cina telah sampai ke kawasan Asia Tenggara, India, Teluk Parsi,
Aden, Hormuz sehingga ke kawasan pesisir pantai timur Afrika. Ekspedisi
pertama, 62 buah kapal membawa 28 000 orang. Kapal yang terbesar mempunyai
ukuran panjang kira-kira 138 meter dan lebar 56 meter. [11]
Melalui ekspedisi ini jugalah,
hubungan luar negeri terjalin. Ini dibuktikan bahawa pada zaman pemerintahan
Maharaja Yong Le telah mengirimkan utusan ke pelbagai negeri. Hal ini bertujuan
menghebahkan politik luar negeri dan membuka hubungan politik dengan
negeri-negeri bersahabat supaya negeri di bawah naungannya mengakui Wangsa Ming
sebagai
“Kerajaan
Atasan” dan bersedia mempersembahkan ufti.[12] Hal ini dibuktikan
melalui catatan Sejarah Dinasti Ming, semenjak tahun ke-5 Masihi, Maharaja Yong
Le (1407 T. M.), Raja Melaka mula mengirim utusan untuk mempersembahkan hasil
mahsul. Pada tahun berikutnya, maharaja mengutuskan Laksamana Cheng Ho ke
Melaka untuk menghantar bingkisan yang berupa pelbagai sutera dewangga kepada
Raja Melaka. Kesannya, hubungan perdagangan Melaka dengan negeri China dapat
dijalankan.[13]
3.2.2
PERKEMBANGAN PENDIDIKAN
Bidang pendidikan pada zaman wangsa
ini berkembang apabila wangsa ini menjalinkan hubungan diplomatik dengan
negeri-negeri naungannya. Buktinya, penubuhan maktab bahasa asing iaitu Si
Yuan Guan yang pertama dalam sejarah China. Si Yuan Guan merupakan satu
lembaga pendidikan bahasa asing yang diletakkan di bawah bidang kuasa Kementerian
Pendidikan dan Kebudayaan. Hal ini bertujuan memastikan pembelajaran bahasa
asing demi memperatkan persembahan ufti antara negeri-negeri naungannya.[14] Pada asalnya terdapat
lapan jabatan ditubuhkan. Antaranya jabatan yang disebut Hui Hui Guan iaitu
Jabatan Islam yang merangkumi Parsi, Arab, Melaka, Jawa dan bahasa Melayu.
Selain itu, sistem peperiksaan
terbahagi kepada tiga peringkat. Peringkat pertama, individu yang layak untuk
bersaing dalam peperiksaan yang diadakan dalam dua kali daripada setiap tiga
tahun di bandar sesuatu wilayah. Sistem ini merupakan prinsip ijazah yang
palingrendah iaitu pemegang Diploma atau Sarjana Muda. Peringkat ini digelar
sebagai hsiu-t’ sai.[15]
Peringkat kedua pula terdapat
peperiksaan tiga tahun sekali di ibu wilayah. Sistem ini dapat memperlihatkan beribu-ribu
calon akan menghabiskan beberapa hari dikurung dengan berus dan kertas dalam
baris sel yang panjang. Satu daripada setiap 200 pesaing menjadi seorang
graduan wilayah atau disebut sebagai chṻ-jen yang membawa maksud "lelaki
yang disyorkan". Seorang graduan ini layak untuk bersaing di peringkat
ketiga dalam tiga tahun sekali peperiksaan metropolitan di Peking.
Peringkat ketiga pula merupakan peringakat terakhir bagi mereka yang berjaya
pada peringkat kedua. Mereka di peringkat ini perlu mengambil peperiksaan akhir
dan akan menerima kedudukan rasminya melalui pelantikan ke jawatan tertentu.
Di samping itu, wangsa ini mula
mencipta kamus. Ini dapat dibuktikan bahawa wangsa Ming menggunakan bahasa
Mongol dalam urusan dengan bangsa itu kerana tidak memahami bahasanya ketika berkomunikasi.
Disebabkan hal itu maka terciptalah kamus Cina- Mongol.
Hua Yi Yi Yu (Senarai
perkataan Cina- Perkataan Asing) yang dilakukan sejak zaman Maharaja Ming Tai
Zhu.[16] Pada zaman pemerintahan Maharaja
Yong Le, baginda memperluaskan penyusunan kembali negeri-negeri naungannya
untuk dijadikan kamus. Contohnya, Terdapat kamus Cina- Melayu iaitu Man La
Jia Guo Yi Yu (Senarai Perkataan Negeri Melaka) dan kamus Siam iaitu Sian
Luo Guan Yi Yu (Senarai Perkataan Jabatan Siam). Oleh itu, penghasilan
kamus ini, perkataan Cina dipilih terlebih dahulu menurut klasifikasi tertentu.
Ssetiap perkataan tersebut diberi kata asingnya yang dieja dan ditulis dalam
bahasa Cina.[17]
3.3
KERUNTUHAN WANGSA MING
3.3.1
KEPIMPINAN YANG LEMAH
Dinasti ini mulai lemah selepas kematian pegawai yang berwibawa iaitu
Chang Chu-cheng pada tahun 1582. Bukan setakat itu sahaja, maharaja-maharaja
terakhir wangsa Ming tidak mempunyai ketokohan dalam mentadbir wangsa Ming.
Buktinya, Maharaja Wan Li (1573 hingga tahun 1620) telah menyalahgunakan
kuasanya yang mengakibatkan kehilangan mandat dari T’ien. Beliau seorang yang
suka membazir wang kerajaan dengan mengadakan perkahwinan diraja dan membina
istana baru. Disebabkan sikapnya itu, perbendaharaan kerajaan mulai merosot.
Hal ini mengakibatkan cukai yang tinggi dikenakan ke atas penduduk China. Beliau
tidak mendengar nasihat menterinya dan memerintah mengikut kehendaknya sahaja.
Pada zaman pemerintahan Maharaja Shi Chong, perbendaharaan kerajaan makin
susut. Maka beliau memperkenalkan pelbagai jenis cukai terhadap rakyat. Maka
menimbulkan rasa ketidakpuasan hati rakyat.[18]
Maharaja pula menyerahkan
pemerintahan wangsa Ming kepada sida-sida iaitu Wei Chung-hsien. Beliau
merupakan seorang yang tidak cekap dalam menjalankan tugas dengan melantik
pegawai tidak berkebolehan serta mengenakan pelbagai cukai. Hal ini telah
menimbulkan kebangkitan golongan petani di bawah pimpinan Tzu-ch’eng.[19]
3.3.2
KEBANGKITAN ORANG MANCHU
Kemerosotan wangsa Ming didorong oleh kebangkitan orang Manchu dari puak
Jurched (Nuzhen) di Manchuria. Zaman kejayaan orang Manchu apabila munculnya
Nurhaci (tahun 1559-1626). Beliau merupakan seorang pemimpin yang gigih dan
tekun untuk mencapai kejayaan. Disebabkan sikapnya itu, beliau Berjaya menjadi
pemimpin Manchu yang disegani. Beliau pernah berkhidmat dengan tentera Ming dan
pihak istana Ming. Beliau diberi gelaran Dragon-Tiger-General. Beliau
menjadikan Hetuala (Xinbin, Liaoning) sebagai pusat pentadbiran. Nurhaci juga
cuba mengelak menimbulkan konflik di antara puaknya dengan kerajaan Ming dan
orang Monggol. Pada tahun 1616, orang Manchu dapat disatukan di bawah pimpinan
Nurhaci. Sekaligus, beliau mengisytiharkan wangsa Qin. Beliau menggunakan gelaran
maharaja.
Pada tahun 1618, Nurhaci
melancarkan sarangan di wilayah Liaotung. Apabila Maharaja Yang Gao menyedari
kehadirannya maka maharaja menghantar seramai 90 000 orang tentera termasuk 10
000 orang Korea untuk menenteng tentera Nurhaci. Pada tahun 1619, Nurhaci
dengan 60 000 orang tenteranya telah bertempur dengan tentera Ming. Hasil
daripada pertempuran itu, tentera Nurhaci berjaya mengalahkan tentera Ming.[20] Pada tahun 1626, Nurhaci
meninggal dunia. Tempatnya diganti oleh anaknya, Abahai (tahun 1592-1643). Pada
tahun 1636, Abahai menamakan semula dinasti iaitu Chin. Chin membawa maksud
yang tidak baik dalam bahasa Cina kepada Ch’ing. Apabila beliau meninggal
dunia, beliau digantikan oleh anaknya, Fu-Lin. Disebabkan anaknya berusia enam
tahun maka pentadbirannya dijalankan oleh Jirgalang dan Dorgan.
Selain itu, wangsa ini dicabar oleh golongan petani dipimpin oleh Li
Tzu-ch’eng. Mereka berjaya menawan Peking pada tahun 1644. Disebabkan hal itu,
maharaja terakhir wangsa Ming membunuh diri. Kepincangan wangsa Ming digunakan
sebaik-baiknya oleh Dorgan
untuk menawarkan bantuan kepada tentera Ming. Tentera Ming dipimpin oleh Wu
San-kuei (tahun 1612-1678) menerima tawaran Dorgan. Tentera ini kemudiannya
membuka Tembok Besar China untuk memberi laluan kepada tentera Manchu masuk ke
dalam empayar Ming. Li Tzu-ch’eng berjaya dihalau dengan bantuan tentera
Manchu. Maka dengan ini, Dorgan mengasaskan wangsa Qing dengan melantik Fu-Lin
sebagai maharaja baru. Maka tamatlah pemerintahan wangsa Ming dan sekaligus
pemerintahan orang bukan Cina berulang kembali.[21]
4.0
RUMUSAN
Gagasan
pusingan wangsa wujud dalam pensejarahan China tradisional sehinggalah
melahirkan pensejarahan China moden. Dapat dirumuskan bahawa pusingan wangsa
merupakan elemen penting dalam pensejarahan China. Hal ini bertepatan kerana
negara China sendiri mempunyai banyak pemerintahan yang terdiri daripada
pelbagai wangsa yang dimulai dengan wangsa Shang dan berakhir dengan wangsa
Qing. Keadaan ini berlaku apabila setiap zaman pemerintahan tersebut mempunyai
peristiwa-peristiwa yang berulang. Peristiwa-peristiwa yang berulang ini
dikaitkan dengan konsep pusingan wangsa tersebut. Menurut Abdul Rahman Haji
Ismail mengatakan bahawa pusingan itu merupakan satu peristiwa yang berulang
dengan memaparkan hubungan yang terjalin antara alam dan manusia. Oleh itu,
konsep ini merupakan satu konsep yang sama dalam setiap wangsa. Setiap wangsa
dipaparkan mengenai tahap kemunculan, tahap kegemilangan dan tahap kemerosotan sehingga
membawa kepada kehancuran wangsa tersebut. Kehancuran wangsa tersebut
digantikan dengan kemunculan wangsa yang baru.
BIBLIOGRAFI
Abdul
Rahman Haji Ismail. China Tradisional: Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan
Proses Pencinaan. Pulau Pinang: Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan,
Universiti Sains Malaysia, 1983.
Abdul
Rahman Haji Ismail. China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun. Kuala
Lumpur:
Dewan
Bahasa dan Pustaka, 2001.
Fairbank,
John K., Edwin O. Reischauer & Albert M. Craig. East Asia: Tradition and
Transformation.Boston: Houghton Mifflin Company, 1973.
Liang
Liji. Lembaran Sejarah Gemilang: Hubungan Empayar Melaka- Dinasti Ming Abad
ke-15. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, 1996.
Suffian
Mansor. Tamadun China. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2003.
[1] Abdul Rahman
Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun,
(Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2001), 3.
[2] Abdul Rahman Haji Ismail, China Tradisional:Pensejarahan,
Pusingan Wangsa dan Proses Pencinaan. (Pulau Pinang: Pusat Pengajian
Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia, 1983), 23.
[3] Ibid.,23
[6] Abdul
Rahman Haji Ismail, China Tradisional:Pensejarahan, Pusingan Wangsa dan
Proses Pencinaan,24-26
[7] Abdul
Rahman Haji Ismail, China: Pensejarahan dan Pembinaan Tamadun,55
[8]
Suffian Mansor, Tamadun China, (Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka,
2003), 140
[9]
Ibid.,140
[10] Ibid.,141
[11] Ibid.,143-144
[12] Liang Liji, Lembaran Sejarah Gemilang: Hubungan
Empayar Melaka- Dinasti Ming Abad ke-15, (Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia, 1996), 43-44
[13]
Ibid.,44
[14]
Ibid.,83-84
[15] John
K. Fairbank, Edwin O. Reischauer, Albert M. Craig, East Asia: Tradition and
Transformation, (Boston:Houghton Mifflin Company, 1973,),188
[16] Liang
Liji, Lembaran Sejarah Gemilang: Hubungan Empayar Melaka- Dinasti Ming Abad
ke-15, 91
[17] Ibid.,92-93
[18] Suffian
Mansor, Tamadun China, 146
[19] Ibid.,147
[20] Ibid.,148
[21] Ibid.,149
No comments:
Post a Comment